Säkerhet i 02 Taksi

Vi samarbetar med pålitliga inhemska taxibolag. Med våra samarbetspartner ser vi till att resorna är säkra både från kundens och chaufförens perspektiv.

Ladda ned gratisappen

Ladda appen

Ring 020230

1,91 €/per samtal + 0,059 €/sekund (lna/msa)

Säkerhet som kund hos 02 Taksi

  • Du ser de betyg som taxibolagen fått av sina kunder via 02 Taksi-appen, så du kan välja taxibolag utifrån kundernas betygsättning om du vill. I 02 Taksis telefontjänst får du veta kundbetygen om du frågar efter dem.
  • Du får ett fast pris för din resa när du vid beställningen anger startpunkt och destination. Då vet du genast vad resan kostar.
  • Hos en del taxibolag kan du betala resan på förhand via appen, till exempel med Mobilepay eller betalkort. Då behöver du inte fundera på pengar eller betalkort i bilen.
  • Du får ett kvitto för beställningar som betalats via appen direkt till appen och din e-post.
  • När chauffören accepterar resan ser du bilens uppgifter och rutten där den kör.
  • Du kan med hjälpa av numret på taxiskylten eller bilens registernummer bekräfta att du säkert stiger i rätt bil.
  • Du kan följa med bilens rutt i appen eller vid telefonbeställningar via länken du fått, också när du sitter i bilen.
  • Om du känner dig obekväm kan du ringa 02 Taksis telefontjänst med appen. Tjänsten svarar under alla tider på dygnet.
  • Ring alltid 112 i nödsituationer.
  • När du beställer via oss lämnar beställningen ett spår och vi kan behov kontrollera beställningsuppgifterna i efterhand.
  • Om du lämnar feedback om en resa under vilken du känt dig osäker, behandlas din feedback snabbt med taxibolaget och chauffören.
  • Om någon chaufför konstateras ha betett sig osakligt, fråntas hen rätten att ta emot 02 Taksi-resor.

02 Taksis säkerhetsanvisningar för kunden

  • Om chauffören vill använda mask under resan, respektera detta önskemål.
  • Använd säkerhetsbälte.
  • Behandla alla respektfullt. 02 Taksi accepterar inte någon form av rasism.
  • Undvik diskussion om personliga ämnen, såsom religion eller politik.
  • Var och ens utseende och civilstånd är dennes personliga saker och bör inte kommenteras.
  • Håll dig lugn.
  • Undvik att röra vid chauffören.
  • Respektera bilen, skada den inte och lämna inga skräp i den.
  • Om du upplever eller ser en hotfull situation, ring genast polisen på numret 112.
  • Kontakta inte chauffören efter resan om du inte har glömt något i bilen.
  • Kontakta genast 02 Taksi om chauffören kontaktar dig efter resan utan en bra orsak.

Säkerhet som chaufför hos 02 Taksi

  • Du ser alltid kundens namn och nummer när du tar emot en beställning. Kontrollera att du plockar upp rätt kund genom att fråga vad hen heter.
  • Bekräfta kundens destination och eventuellt fast pris på resan.
  • Om kunden har betalat på förhand via appen behöver du inte hantera pengar eller betalkort.
  • Håll dig lugn, även om kunden beter sig dåligt.
  • Vid problemsituationer kan du ringa 02 Taksi under alla tider på dygnet.
  • Ring alltid 112 i nödsituationer.
  • Kundens uppgifter blir kvar hos 02 Taksi när hen har gjort en beställning. Vid behov kan vi ta reda på vem du har haft som kund.
  • Om någon kund konstateras ha missbrukat 02 Taksi-tjänsten, blockeras hen från att använda tjänsten.

02 Taksis säkerhetsanvisningar för chauffören

  • Bekräfta uppgifterna i kundens beställning och eventuellt fast pris när kunden stiger i bilen.
  • Kontrollera om kunden har betalat resan på förhand eller om den debiteras i bilen.
  • Se till att du har vilat tillräckligt och inte kör när du är trött.
  • Använd säkerhetsbälte.
  • Använd inte telefonen under resan.
  • Följ trafikreglerna.
  • Undvik starkt luktande ämnen, de kan orsaka en allergisk reaktion hos kunden.
  • Om passageraren vill använda mask under resan, respektera detta önskemål.
  • Behandla alla respektfullt. 02 Taksi accepterar inte någon form av rasism.
  • Prata om lätta ämnen och undvik personliga samtalsämnen, såsom religion eller politik.
  • Var och ens utseende och civilstånd är dennes personliga saker, så kommentera inte dessa.
  • Bete dig lugnt och sakligt.
  • Undvik att röra vid kunden, om det inte är fråga om en person som behöver hjälp för att stiga i eller ut ur bilen.
  • Om du upplever eller ser en hotfull situation, ring genast polisen på numret 112.
  • Kontakta inte passageraren efter resan om hen inte har glömt något i bilen.
  • Kontakta genast 02 Taksi om kunden kontaktar dig efter resan utan en bra orsak.

Pin It on Pinterest