Säkerhet i 02 Taksi
Vi samarbetar med pålitliga inhemska taxibolag. Med våra samarbetspartner ser vi till att resorna är säkra både från kundens och chaufförens perspektiv.
Säkerhet som kund hos 02 Taksi
- Du ser de betyg som taxibolagen fått av sina kunder via 02 Taksi-appen, så du kan välja taxibolag utifrån kundernas betygsättning om du vill. I 02 Taksis telefontjänst får du veta kundbetygen om du frågar efter dem.
- Du får ett fast pris för din resa när du vid beställningen anger startpunkt och destination. Då vet du genast vad resan kostar.
- Hos en del taxibolag kan du betala resan på förhand via appen, till exempel med Mobilepay eller betalkort. Då behöver du inte fundera på pengar eller betalkort i bilen.
- Du får ett kvitto för beställningar som betalats via appen direkt till appen och din e-post.
- När chauffören accepterar resan ser du bilens uppgifter och rutten där den kör.
- Du kan med hjälpa av numret på taxiskylten eller bilens registernummer bekräfta att du säkert stiger i rätt bil.
- Du kan följa med bilens rutt i appen eller vid telefonbeställningar via länken du fått, också när du sitter i bilen.
- Om du känner dig obekväm kan du ringa 02 Taksis telefontjänst med appen. Tjänsten svarar under alla tider på dygnet.
- Ring alltid 112 i nödsituationer.
- När du beställer via oss lämnar beställningen ett spår och vi kan behov kontrollera beställningsuppgifterna i efterhand.
- Om du lämnar feedback om en resa under vilken du känt dig osäker, behandlas din feedback snabbt med taxibolaget och chauffören.
- Om någon chaufför konstateras ha betett sig osakligt, fråntas hen rätten att ta emot 02 Taksi-resor.
02 Taksis säkerhetsanvisningar för kunden
- Om chauffören vill använda mask under resan, respektera detta önskemål.
- Använd säkerhetsbälte.
- Behandla alla respektfullt. 02 Taksi accepterar inte någon form av rasism.
- Undvik diskussion om personliga ämnen, såsom religion eller politik.
- Var och ens utseende och civilstånd är dennes personliga saker och bör inte kommenteras.
- Håll dig lugn.
- Undvik att röra vid chauffören.
- Respektera bilen, skada den inte och lämna inga skräp i den.
- Om du upplever eller ser en hotfull situation, ring genast polisen på numret 112.
- Kontakta inte chauffören efter resan om du inte har glömt något i bilen.
- Kontakta genast 02 Taksi om chauffören kontaktar dig efter resan utan en bra orsak.
Säkerhet som chaufför hos 02 Taksi
- Du ser alltid kundens namn och nummer när du tar emot en beställning. Kontrollera att du plockar upp rätt kund genom att fråga vad hen heter.
- Bekräfta kundens destination och eventuellt fast pris på resan.
- Om kunden har betalat på förhand via appen behöver du inte hantera pengar eller betalkort.
- Håll dig lugn, även om kunden beter sig dåligt.
- Vid problemsituationer kan du ringa 02 Taksi under alla tider på dygnet.
- Ring alltid 112 i nödsituationer.
- Kundens uppgifter blir kvar hos 02 Taksi när hen har gjort en beställning. Vid behov kan vi ta reda på vem du har haft som kund.
- Om någon kund konstateras ha missbrukat 02 Taksi-tjänsten, blockeras hen från att använda tjänsten.
02 Taksis säkerhetsanvisningar för chauffören
- Bekräfta uppgifterna i kundens beställning och eventuellt fast pris när kunden stiger i bilen.
- Kontrollera om kunden har betalat resan på förhand eller om den debiteras i bilen.
- Se till att du har vilat tillräckligt och inte kör när du är trött.
- Använd säkerhetsbälte.
- Använd inte telefonen under resan.
- Följ trafikreglerna.
- Undvik starkt luktande ämnen, de kan orsaka en allergisk reaktion hos kunden.
- Om passageraren vill använda mask under resan, respektera detta önskemål.
- Behandla alla respektfullt. 02 Taksi accepterar inte någon form av rasism.
- Prata om lätta ämnen och undvik personliga samtalsämnen, såsom religion eller politik.
- Var och ens utseende och civilstånd är dennes personliga saker, så kommentera inte dessa.
- Bete dig lugnt och sakligt.
- Undvik att röra vid kunden, om det inte är fråga om en person som behöver hjälp för att stiga i eller ut ur bilen.
- Om du upplever eller ser en hotfull situation, ring genast polisen på numret 112.
- Kontakta inte passageraren efter resan om hen inte har glömt något i bilen.
- Kontakta genast 02 Taksi om kunden kontaktar dig efter resan utan en bra orsak.