Behöver du hjälp?

Att du har en lyckad taxiupplevelse är a och o för oss. Nedan hittar du svaren på de vanligaste frågorna. Det är viktigt för oss att ständigt utveckla vår tjänst och vi tar därför gärna emot feedback och utvecklingsidéer.

Vanliga frågor

Om du inte hittar svaret du söker kan du skicka ett e-postmeddelande eller lämna ett ringbud.

Allmänt om tjänsten

Vad är 02 Taksi?

02 Taksi är en taxibeställningstjänst. Vi samlar pålitliga taxibolag i en tjänst och hjälper våra kunder att alltid hitta den lämpligaste skjutsen. Taxin kan beställas per telefon på 020230 eller med 02 Taksi-appen.

02 Taksi-tjänsten grundades 2018 och vi hjälper redan tiotusentals kunder varje månad att hitta det taxialternativ som passar dem bäst.

Var i Finland verkar 02 Taksi?

02 Taksi-appen omfattar redan mer än 95 % av finländarna, och per telefon på numret 020230 kan du kontakta en taxi var som helst i Finland.

Vilka taxibolag finns i 02 Taksi-tjänsten?

02 Taksi omfattar redan mer än fyrtio taxibolag runt om i Finland och antalet växer hela tiden. Aktuell information om bolagen som är med finns på vår hemsida på adressen https://02taksi.fi/toiminta-alue/.

Vår telefontjänst på numret 020230 kan koppla till alla taxibolag i Finland och vid behov hitta numret till en enskild taxichaufför.

Om du har ett visst taxibolag i åtanke som du skulle vilja nå från 02 Taksi, vänligen tipsa oss om det per e-post: palaute@02taksi.fi

Kostar det något att använda 02 Taksi?

Det är helt gratis att använda 02 Taksi-appen och att beställa en taxi med den. För en beställning som görs per telefon debiteras en avgift enligt prislistan.

Kan jag beställa fler än en taxi samtidigt?

Med 02 Taksi-appen kan du med en beställning beställa antingen en vanlig bil eller en minibuss. För större beställningar kan du kontakta vår telefontjänst på numret 020230.

Kan jag jämföra olika taxibolags priser?

I 02 Taksi-tjänsten kan du jämföra olika taxibolags fasta priser när du anger startadressen och destinationen. Du kan också jämföra taxibolag baserat på ankomsttid och kundomdömen. 

Vad är de olika taxibolagens priser baserade på?

Alla priser baseras på taxibolagens egna priser som de meddelat 02 Taksi. Taxibolagens priser kan ses i 02 Taksi-appen.

Är de angivna priserna fasta?

När du anger din destination vid beställningen ger taxibolaget dig ett fast pris för resan. Detta fasta pris betalas när resan är klar. De resor som betalas i appen har alltid fasta priser.

I det fasta priset ingår en resa från den startpunkt du angett till den destination du angett. Det fasta priset inkluderar inte stopp på vägen eller om chauffören måste vänta på dig i mer än 2 minuter. För sådana situationer debiteras separat enligt taxibolagets prislista.

Du kan också beställa en taxi utan att ange destination. I sådana fall bestäms resans pris av taxametern och det slutliga priset bekräftas i slutet av resan.

Du hittar prissättningskriterierna för resor som prissätts med taxameter i 02 Taksi-appen. Om du använder vår telefontjänst kan vår kundtjänst berätta om beräkningsgrunden för resans pris, om du så önskar.

Hur exakta är de angivna ankomsttiderna?

Ankomsttiderna som visas i appen är uppskattningar som taxibolagen meddelar 02 Taksi. När chauffören har accepterat beställningen kan du följa med bilens ankomst i realtid

Vi övervakar kontinuerligt punktligheten för de skjutsar vi förmedlar och utvecklar vår tjänst tillsammans med våra partner. Vi informerar alltid taxibolagen om betydande avvikelser från de uppskattade ankomsttiderna. Du kan hitta en bedömning av taxibolagets punktlighet via infoknappen när du jämför taxibolag.

Kompenseras utsläppen från alla taxiresor som beställs via 02 Taksi?

Utsläppen från alla resor du beställer med 02 Taksi-appen kompenseras.

Hur kan jag beställa en taxi via 02 Taksi?

Du kan enkelt beställa en taxi antingen genom att ringa 020230 eller med 02 Taksi-appen.

Vad gör jag om min skjuts inte kommer?

Du kan kontakta chauffören direkt eller taxibolaget som förmedlar resan. Telefonnumren hittar du i 02 Taksi-appen. Om det går så illa kan du också skicka feedback till oss på adressen palaute@02taksi.fi.

Betalning

Voinko maksaa kyytini 02 Taksi -sovelluksessa?

Kyllä voit! Osa taksiyhtiöistä tukee sovellusmaksamista kiinteähintaisissa kyydeissä. Voit maksaa kyydin maksukortilla, Apple Paylla, MobilePaylla tai ansaitsemillasi krediiteillä. Käy lisäämässä haluamasi maksuvaihtoehto jo etukäteen sovelluksen maksutapoihin. 

Kan jag betala för min resa i 02 Taksi-appen?

Ja, det kan du! Vissa taxibolag stöder betalning i appen för resor med ett fast pris. Du kan betala för resan med betalkort, Apple Pay, MobilePay eller med intjänade krediter. Lägg till det betalningsalternativ du vill använda redan i förväg i appens betalningsmetoder.

Vilka betalningsmetoder stöds av appen?

02 Taksi-appen stöder Visa- och MasterCard-betalkort och -kreditkort samt American Express-kreditkort. Du kan också betala för en resa med Apple Pay eller med MobilePay-appen. Dessutom kan du betala för en resa med krediter som du tjänat in.

Kan jag betala för min resa med ett taxikort?

Det är för närvarande inte möjligt att betala för en taxiresa med ett taxikort, eftersom inte alla våra partner stöder denna betalningsmetod.

Kan jag betala min resa med faktura?

Att betala med faktura är inte möjligt.

Speciella önskemål

Voinko tilata taksin ennakkoon 02 Taksin kautta?

Kyllä voit! Ennakkotilaus onnistuu sekä puhelimitse numerosta 020230 että 02 Taksi -sovelluksella. Sovelluksella voit tehdä ennakkotilauksen maksimissaan 7 vrk päähän. Tätä pidemmän ajan päähän ennakkotilaukset onnistuvat puhelinpalvelun kautta. 

Kan jag förhandsbeställa en taxi via 02 Taksi?

Ja, det kan du! En förhandsbeställning kan göras både per telefon på numret 020230 eller med 02 Taksi-appen. Med appen kan du göra förhandsbeställningen högst 7 dagar i förväg. Förhandsbeställningar med en längre tidsmarginal än så kan göras via telefontjänsten.

Hur kan jag beställa en FPA-taxi?

Om du har rätt till en taxiresa som ersätts av FPA kan du ringa 020230 så kopplas du till beställningsnumret för en FPA-taxi i ditt område.

Kan jag välja en ekologisk skjuts?

I 02 Taksi-tjänsten kan du välja en bil med låga utsläpp eller en helt elektrisk bil om sådana finns tillgängliga i ditt område. Bilar med låga utsläpp syns som gröna i appen och helt elektriska bilar är blå.

Kan jag beställa en premiumresa?

Du kan beställa en premiumresa genom 02 Taksi-tjänsten om en premiumtjänst är tillgänglig i ditt område. Du känner igen premiumbilar på deras svarta färg i appen.

Kan jag lägga till ett stopp på min resa?

Det är än så länge inte möjligt att i 02 Taksi-tjänsten lägga till ett stopp på vägen under en resa till ett fast pris. Om din resa inkluderar ett stopp på vägen kan du beställa en taxi utan att ange din destinations adress. I sådana fall bestäms resans pris av taxametern och det slutliga priset bekräftas i slutet av resan.

Kan jag beställa en taxi för en annan persons räkning?

Du kan också beställa en taxi för en annan persons räkning. I det här fallet kommer meddelandena relaterade till taxibeställningen till din telefon och kvittot för en resa som betalas på förhand skickas till den e-postadress du angett i din företagsprofil.

Kan jag beställa en taxi då jag reser med ett husdjur?

Husdjur är tyvärr inte möjliga att ta med då du beställer en skjuts via 02 Taksi. Du kan ringa till vår 020230-telefontjänst, så kopplar vi dig till din lokala taxicentral.

Kan jag beställa en taxi ifall jag behöver en bilbarnstol?

Ifall du har med dig en egen bilbarnstol kan du beställa en taxi med 02-Taksi applikationen. Ifall du inte har en egen bilbarnstol, kan du ringa vår 020230-telefontjänst så kopplar vår kundservice dig till ditt områdes taxicenter.

Under 3-åriga barn måste alltid använda bilbarnstol i taxin.

Krediter

Mitä 02 Taksi -krediitit ovat?

Krediitit ovat 02 Taksi -sovelluksessa käytettävä maksutapa. Krediiteillä voit maksaa ennakkoon maksetun matkan hinnan krediittimäärästäsi riippuen joko kokonaan tai osittain.

Vad är 02 Taksi-krediter?

Krediter är en betalningsmetod som kan användas i 02 Taksi-appen. Med krediter kan du betala – antingen helt eller delvis, beroende på hur mycket krediter du har – för en resa som betalas på förhand.

Hur får jag krediter?

Det går att tjäna krediter genom att rekommendera 02 Taksi-appen till dina vänner. Krediter kan också fås genom olika kampanjer och rabattkoder.

Hur kan jag använda de krediter jag har?

Du kan använda krediter när du betalar för en resa på förhand i appen. I det här fallet väljer du ”Använd intjänade krediter för betalning” när du gör beställningen. Beroende på hur mycket krediter du har kan du betala för resan antingen helt eller delvis med krediter.

Du kan betala en skjuts med fast pris i applikationen ifall vår samarbetspartner har möjliggjort det.

Kan jag omvandla mina krediter till pengar?

Krediterna kan inte omvandlas till pengar.

Vad händer om jag inte hinner använda krediterna innan de löper ut?

När krediterna löper ut tas de bort från ditt kreditsaldo och är inte längre tillgängliga. I menyn kan du se ditt aktuella kreditsaldo och genom att klicka på saldot kan du se hur länge krediterna är giltiga.

Varför går det inte att använda krediter i alla taxiresor?
Krediter kan användas endast med taxiföretag som har aktiverat betalning via appen. Denna funktion stöds inte av alla våra taxipartners.

Krediter kan användas endast för resor med fast pris.

Säkerhet

Kan jag välja den taxi som fått det bästa betyget av kunderna?
Ja, det kan du! Du ser de betyg som taxibolagen fått i 02 Taksi-appen. I 02 Taksis telefontjänst får du veta kundbetygen om du frågar efter dem.
Hur kan jag vara säker på att priset på min taxiresa inte blir orimligt högt?
Du får ett fast pris för din resa när du under beställningen anger startpunkt och destination. Då vet du genast vad resan kostar.

Du kan också beställa en resa utan destination, och då bestäms priset på resan enligt taxametern.

Du hittar prissättningskriterierna för resor som prissätts med taxameter i 02 Taksi-appen. Om du använder vår telefontjänst kan vår kundtjänst berätta om beräkningsgrunden för resans pris, om du så önskar.

Hur vet jag att den taxi som anlänt är bilen jag beställt?
När chauffören godkänner resan, ser du bilens uppgifter i 02 Taksi-appen, eller vid telefonbeställning via länken du fått. Du kan kontrollera att registerbeteckningen eller numret på skylten stämmer överens med dina beställningsuppgifter.
Jag vill inte bära på kontanta pengar. Hur kan jag betala för min taxiresa?
Hos en del taxibolag kan du betala resan på förhand via 02 Taksi-appen, till exempel med MobilePay eller betalkort. Du kan också betala direkt till chauffören med betalkort.
Hur kan jag vara säker på att chauffören är på väg?
När chauffören godkänner resan, kan du följa med bilens ankomst i 02 Taksi-appen, eller vid telefonbeställning via länken du fått.
Kan jag på efterhand ta reda på uppgifterna om chauffören som kört mig?
Alla resor som beställts via 02 Taksi lämnar ett spår i vår beställningshistorik, så vid behov kan vi ta reda på uppgifterna om din resa på efterhand.
Resan gjorde mig obekväm och jag vill lämna feedback. Vad ska jag göra?

Du kan lämna feedback till 02 Taksi per telefon på numret 09 4272 0877 (msa eller lna) eller per e-post till adressen palaute@02taksi.fi. Vi behandlar feedbacken snabbt tillsammans med taxibolaget och taxichauffören.

Företagsanvändare

Miten lisään 02 Taksiin yritysprofiilin?

Voit lisätä yritysprofiilin 02 Taksi -sovelluksessa oman profiilisi asetuksista. Yritysprofiilillesi lisätään nimi, oletusmaksutapa ja sähköpostiosoite kuitteja varten. 

Hur lägger jag till en företagsprofil i 02 Taksi?

Du kan lägga till en företagsprofil i dina profilinställningar. Ett namn, standardbetalningsmetod och e-postadress för kvitton läggs till i din företagsprofil.

Kan jag i efterhand ändra vilken typ av resa jag beställde till en privat- eller företagsresa?

Det går inte att ändra typen av resa i efterhand. Du kan vidarebefordra kvittot du fick via e-post till en annan e-postadress om du vill.

Kan jag ha olika standardbetalningsmetoder för privata resor respektive företagsresor?

Ja, det kan du! Du kan ändra betalningsmetod i din egen profil och i din företagsprofil.

Får jag ett kvitto på alla taxiresor?

Du får ett elektroniskt kvitto på beställningar som du har betalat på förhand med appen. De elektroniska kvittona hittas i din beställningshistorik. För de resor som betalas i bilen får du ett kvitto av föraren.

Kan jag exportera en förhandsbeställning till min kalender?

Det går bra. Du kan lägga till en förhandsbeställning i din kalender när du har bekräftat beställningen.

Kan jag lägga till en referens till en företagsresa?

Ja, det kan du! Du kan lägga till en referens när du gör beställningen innan du bekräftar den.

Kan jag i efterhand se i beställningshistoriken vilka resor som varit företagsresor?

Resorna i beställningshistoriken är indelade i privata resor och företagsresor.

Jag fick inget kvitto till e-posten, vad gör jag?

Kontrollera först om e-postadressen är korrekt skriven. Kontrollera sedan skräppostmappen i din e-post. Om du inte hittar kvittot kan du skicka det igen från din beställningshistorik. Observera att elektroniska kvitton endast är tillgängliga för resor som betalats i appen.

Hur väljer jag om det rör sig om en privat- eller företagsresa?

Du kan välja resetyp innan du bekräftar din beställning.

Vilka betalningsmetoder kan jag ha i företagsprofilen?

I din företagsprofil kan du välja Visas och MasterCards betalkort och kreditkort, American Express-kreditkort, Apple Pay eller MobilePay som betalningsmetod.

Kan jag betala för mina taxiresor med en räkning?

Tyvärr är det för närvarande inte möjligt att betala för en taxiresa med en räkning. Det bekvämaste sättet att betala för en företagsresa är att lägga till en företagsprofil för ditt företag, så att du kan vidarebefordra kvittot du får via e-post till exempelvis din revisor.

Pin It on Pinterest