5.12.2023

Tahriintuneita nahkapenkkejä ja kadonneita osoitteita – suomalaiset paljastavat pikkujoulumokansa

02 Taksin someseuraajat paljastivat takseihin liittyviä pikkujoulukommelluksia, ja mukaan mahtui tarinoita kadonneista tavaroista, unohtuneista osoitteista, kaatumisista ja muista kommelluksista. Erilaisia sattumuksia tapahtuu takseissa runsaasti pikkujouluaikana.
metro taksi on uusi 02 taksin kumppani pääkaupunkiseudulla

02 Taksin kaupallinen johtaja Petteri Niemi painottaa turvallisuuden merkitystä pikkujoulukaudella. ”Pikkujoulut ovat vilkasta aikaa, ja suomalaiset ajavat silloin takseilla paljon. Turvallisuus on kuitenkin juhla-aikoinakin asia, josta ei pidä tinkiä, ja kesken hauskanpidon on tärkeää pitää huolta siitä, että matkustaa taksilla turvallisesti. Taksia valitessa kannattaa tilata kyyti turvallisesta kanavasta ja käyttää luotettavaa taksiyhtiötä. Jos hyppää lennosta taksin kyytiin, on varmistettava, että autossa lukee tutun taksiyhtiön nimi, ja että kuljettaja vaikuttaa asialliselta.”

Älä unohda tavaroita taksiin

Jostain syystä takseihin unohtuu paljon tavaraa, ja monesti viimeistään seuraavana aamuna asiakas alkaa kaivata omaisuuttaan. Yksissä pikkujouluissa eräs juhlija kertoo astuneensa taksiin pipo päässään ja kadottaneensa piponsa matkalla. Sinnikkäästä etsimisestä huolimatta pipo pysyi kadoksissa. ”Sitä ei koskaan löytynyt!”, juhlija kertoo.

Hieman yleisempää on, että taksiin jää esimerkiksi puhelin. Pikkujouluhumun keskellä asiakas oli huomannut, että luuri oli jäänyt taksiin, mutta onneksi puhelin saatiin takaisin. ”Pikkujouluporukan avustuksella sain yhteyden kuskiin, joka kävi tuomassa puhelimeni takaisin!”.

Kotiavaimiakin on jäänyt takseihin ylettömiä määriä. Eräs asiakas kehuu viimevuotisten pikkujoulujen olleen erittäin hauskat, ja huvin ja hauskuuden tiimellyksessä kotiavaimet olivat jääneet taksiin. ”Seuraavana päivänä piti sitten hakea ne taksiasemalta kävellen.”

Älä unohda, minne olet menossa!

Oma koti on kullan kallis, mutta sen tarkkaa maantieteellistä sijaintia ei välttämättä aina muista. Etenkin pikkujoulujuhlinta saattaa laittaa pään niin pyörälle, että osoitteet karkaavat mielestä. Monella juhlijalla on tästä omakohtaista kokemusta: ”En muistanut omaa osoitettani, ja päädyin kävelemään, kun en jaksanut selittää missä asun” kertoo eräskin pikkujouluja viettänyt asiakas. Tällaisen tilanteen välttämiseksi voikin olla fiksua kirjoittaa ylös, mihin on menossa.

Taksinkuljettajat ovat neuvokasta väkeä, ja vaikka asiakas joskus unohtaisikin osoitteen, on heillä keinonsa selvittää asiakkaan asuinpaikka. ”En muistanut pikkujoulujen jälkeen omaa osoitettani, mutta onneksi taksikuski sai sen selvitettyä kännykkäni avulla.”

Taksinkuljettajat avustavat asiakkaita ja toisiaan

Monenkirjavia kommelluksia on osunut taksiautoilijoiden tielle heidän kuskatessaan pikkujoulukansaa. Eräällä kerralla taksi koki materiaalisia vahinkoja, kun auto hajosi kesken kaiken matkanteon. Kuljettajalla ei onneksi kuitenkaan mennyt sormi suuhun, vaan hän soitti paikalle toisen kuljettajan, joka avuliaasti kyyditsi asiakkaan määränpäähänsä.

Polttoaineenkin suhteen voi toisinaan käydä ikävästi, ja eräällä pikkujoulureissulla kävi niinkin ohraisesti, että taksista loppui polttoaine kesken kaasutuksen. Onneksi jälleen avulias kollega riensi apuun ja toi bensaa toverilleen.

Taksinkuljettaja joutuu toisinaan rientämään asiakkaan avuksi, ja näin kävi eräälle pikkujouluista kotiutuvalle neidolle, joka tilapäisesti tarvitsi hieman tukea portaiden nousemisessa. ”Taksinkuljettaja joutui avustamaan minua kotiportaissa. Olin niin väsynyt reissusta!”

Aina kuljettajakaan ei ehdi apuun, ja silloin on mahdollista, että asiakas tekee lähempää tuttavuutta maankamaran kanssa. Kerran kömpiessään ulos taksista eräs pikkujouluseurueen jäsenistä liukastui. ”Taksista kiivetessään hän pyllähti maahan. Syynä olivat pikkujoulut!”

Vaaleat nahkapenkit ja vapaus valita

02 Taksin kehityspäällikkö Pasi Rantanen on työskennellyt taksialalla pitkään, ja hänellä on paljon tarinoita liittyen pikkujoulunviettoon ja takseihin. ”Erään kerran kuljettajalla oli allaan uudenkarhea Volvo vaalealla nahkasisustalla. Auto oli kuin karkki – todellinen premium-auto, joita oli koko kaupungissa vain yksi kappale. Alkuillasta kuljettaja sai kyytiinsä pikkujouluista kotiutuvan rouvan, joka oli menossa kotiinsa. Juttu luisti, ja matka sujui rattoisasti, mutta juuri kun oli päästy moottoritielle, jossa ei voi pysähtyä, tapahtui pahin mahdollinen asia. Asiakas alkoi voida pahoin, eikä tilanteelle mahtanut mitään. Virheetön vaalea nahkasisusta oli enää vain muisto. Kuljettaja sai onneksi puhdistettua penkit, vaikka muutama tunti siinä kestikin.”

Pikkujouluissa voi sattua kaikenlaista, mutta Rantanen kertoo vuosien kuluessa pikkujoulujen muuttuneen. ”Kyllähän pikkujoulukausi on muuttunut paljon. Jos ajatellaan 90-lukua, on tilanne erilainen. Tuolloin juhlia oli paljon enemmän, ja niitä saattoi olla maanantaista lauantaihin. Nykyisin pikkujoulujen viettäminen on keskittynyt viikonloppuihin.”

Rantasen mukaan pikkujoulukansa eroaa jonkin verran tavanomaisesta juhlakansasta. ”Pikkujoulujen aikaan juhlimassa käyvät myös sellaiset ihmiset, jotka eivät muuten niin usein käy ravintoloissa. Yleensä pikkujoulukaudessa on normaalia enemmän juhlan tuntua. Juhliin on valmistauduttu useita päiviä, ja tunnelma on selkeästi korkealla. Vaikka toisinaan sattuu ja tapahtuu, tuo pikkujoulujen erityinen tunnelma aivan oman lisämausteensa taksinkuljettajan työhön.”

Myös Rantasen mukaan turvallisuus ja luotettavuus ovat oleellisia tekijöitä taksin valitsemisessa pikkujoulukaudella. ”Nykyään asiakkaalla on mahdollisuus valita, minkä taksin haluaa. Jos asiakas on saanut hyvää ja turvallista palvelua joltain tietyltä taksiyhtiöltä, haluaa hän käyttää samaa yritystä toistekin. Etenkin sovelluksen kautta tilatessa asiakkaat valitsevat mieluusti sen yhtiön, jonka tuntevat jo entuudestaan.”

Pin It on Pinterest