15.9.2022

"02 Taksissa ratkaistaan taksialan ongelmia asiakaslähtöisesti" kertoo kehityspäällikkö Jesper Sundell

Jesper Sundell aloitti 020202 Palvelut Oy:ssa kehityspäällikkönä helmikuussa. Hän on mukana kehittämässä 02 Taksin liiketoimintaa.

metro taksi on uusi 02 taksin kumppani pääkaupunkiseudulla

Sundell keskittyy erityisesti 02 Taksin asiakasviestinnän kehittämiseen, asiakasymmärryksen parantamiseen sekä tuoteanalytiikkaan. Hän haluaa oppia ymmärtämään asiakkaita mahdollisimman hyvin, jotta 02 Taksi -palvelun kehitys olisi aidosti asiakaslähtöistä.

”Rehellisesti sanottuna en tiennyt 02 Taksi -sovelluksesta paljoakaan ennen kuin tulin tänne töihin. En ollut käyttänyt sovellusta, mutta olin kuullut siitä. Käytin satunnaisesti taksia, mutta minulla ei ollut mitään tiettyä suosikkia taksin tilaamiseen.” Sundell kertoo.

Myös taksiala oli Sundellille uusi maailma ja hän koki kiinnostavana hypätä mukaan alalle, joka on murroksen alla. ”Ihmisten koko liikkumisen tapa on viime vuosina muuttunut varsinkin isoimmissa kaupungeissa. Tarjolla on uusia liikkumismuotoja kuten sähköpotkulautoja ja yhteiskäyttöfillareita. Samaan aikaan kaupungissa ja maaseudulla on ihan eri tilanne. Isoissa kaupungeissa liikkumistapojen suhteen on ylitarjontaa, kun taas maaseudulla niistä voi olla pulaa.”

Sundell vaikuttui siitä, miten hyvin 02 Taksi -palvelu on tarttunut taksialan ongelmiin ja tuonut niihin omalta osaltaan ratkaisuja. Asiakkaalle tärkeintä on se, että hän saa taksia tilatessaan luotettavan taksin, jossa kyyti on oikein hinnoiteltu ja kuljettaja löytää perille.

Yllätyin siitä, miten hyvä palvelu 02 Taksi oikeasti on. Aiemmin tein niin, että vertailin eri sovellusten kautta hintoja, mutta 02 Taksissa ne ovat yhdessä ja samassa paikassa vertailtavissa. 02 Taksia käyttäessä tulee aina sellainen olo, että on valinnut sekä luotettavimman että edullisimman kyydin. Kyydille saa halutessaan kiinteän hinnan ja sovelluksessa voi seurata, missä auto liikkuu ja milloin se saapuu.”

Vaikka sovelluksia on tullut markkinoille viime vuosina paljon, on Sundell huomannut, että iso osa asiakkaista haluaa edelleen tilata taksin sovelluksen sijaan puhelimella. ”Jos on tottunut soittamaan taksin, niin haluaa edelleenkin soittaa. Se ei ole välttämättä edes ikäkysymys. 02 Taksin puhelinpalvelusta saa varmasti parasta mahdollista asiakaspalvelua. Asiakkaalle halutaan löytää sopiva kyyti tilanteessa kuin tilanteessa.”

Asiakaslähtöisyys näkyy 02 Taksissa kaikkialla. Tilauksen jälkeen asiakkailta kerätään palautteita, joita seurataan tarkasti.

”Jos asiakkaalla on syystä tai toisesta huono kokemus ja hän jättää siitä palautetta, niin meillä oikeasti luetaan ja käsitellään kaikki palautteet. Kehitämme sovellusta jatkuvasti asiakkaiden palautteen perusteella ja heidän näkökulmastaan.”

02 Taksi -sovellus on kasvanut parin vuoden aikana kovasti ja nykyään se kattaa jo yli 95 % suomalaisista. 02 Taksin puhelinpalvelun kautta asiakkaalle etsitään taksi missä tahansa Suomessa.

”Moni on tällä hetkellä samassa tilanteessa kuin itse olin aiemmin. Eli asiakas ei tiedä, mistä pitäisi tilata taksi erityisesti uudella paikkakunnalla. Vielä taksimarkkinoille ei ole tullut yhtä selkeää ykköstä, josta aina tilattaisiin taksi, vaan eri palvelut hakevat paikkaansa. Meidän kannaltamme on hienoa, että 02 Taksia käyttämään oppineet asiakkaat voivat käyttää sitä kaikkialla, missä liikkuvat.”

Sundell pitää tärkeänä myös sitä, että 02 Taksissa kiinnitetään huomiota vastuullisuuteen ja liikenteen aiheuttamiin päästöihin. ”Taksia tilatessakin pitää olla mahdollisuus tehdä vihreä valinta. Olemme halunneet tuoda yhteistyökumppaneidemme vähäpäästöiset ja täyssähköautot sovelluksessa ja puhelinpalvelussa näkyviin ja helposti valittaviksi. Lisäksi 02 Taksi kompensoi päästöt kaikista yhteistyökumppaneille tehdyistä tilauksista.” 

Pin It on Pinterest