Taksia tilatessa nopea saapuminen on halpaa hintaa tärkeämpää – ja kyytiin hypätään silloin, kun oma ajokyky ei salli ajamista
Taksitilauspalvelu 02 Taksin keräämät tutkimustulokset kertovat kuinka suomalaiset käyttävät taksipalveluita. Taksiuudistuksen vaikutukset näkyvät kuluttajien vähentyneessä luottamuksessa, jota Traficomin määräys taksihintojen läpinäkyvyydestä toivottavasti palauttaa. Pitkässä juoksussa parjattu taksiuudistus voi olla kuitenkin hyväksi sekä kuluttajille että taksiyrityksille, uskoo 02 Taksin kaupallinen johtaja Juha Mertanen.
Vaikka taksien kohonneet sekä epämääräisesti ilmoitetut taksat ovat olleet viime aikoina paljon esillä, on halpa hinta edelleen toissijainen valintaperuste taksia tilatessa. Tämä käy ilmi eri taksipalveluita vertailevan taksitilauspalvelu 02 Taksin keräämästä käyttäjädatasta.
10 000 toteutuneesta, Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Turussa ja Tampereella 02 Taksin kautta loka-marraskuun vaihteessa tehdystä kiinteähintaisesta taksitilauksesta vain 45%:ssa valittiin kaikista halvin taksivaihtoehto. Sen sijaan peräti 75%:ssa tilauksista valittiin nopeiten saapuva vaihtoehto.
”Nopein vaihtoehto voi olla samalla totta kai myös halvin. Mutta kun asiakas saa tiedon hinnasta etukäteen, kääntyy valinta yleensä nopeimmin saapuvaan vaihtoehtoon – siitäkin huolimatta että hintaero halvimman ja kalleimman vaihtoehdon välillä on keskimäärin reilu 20%”, 02 Taksin kaupallinen johtaja Juha Mertanen huomauttaa.
Koska taksiyhtiöiden hinnoittelumallit, jotka usein perustuvat yhdistelmään aloitusmaksusta, kuljetusta matkasta, matka-ajasta ja mahdollisista lisäpalveluista, ovat monimutkaisia, voi kuluttaja käytännössä vertailla vaihtoehtoja vain kiinteiden hintojen perusteella.
”Traficomin tuore määräys osoittaa, että alkuvuodesta voimaan tullut taksiuudistus vaatii yhä hienosäätöä. Vaatimus läpinäkyvistä hinnoista on ehdottoman oikea, jotta kuluttajien luottamus taksitoimintaan saadaan palautettua. Tilausdatammekin osoittaa, että kaksi kolmesta suomalaisesta valitsee taksimatkansa mielummin kiinteään hintaan, mikäli tämä mahdollisuus vain heille tarjotaan.”
Taksiuudistuksen mahdollistama valinnan vapaus voi olla pitkässä juoksussa kaikkien etu
Keräämänsä käyttäjädatan lisäksi 02 Taksi on selvittänyt suomalaisten taksien käyttöä myös Fonectan toteuttaman kyselytutkimuksen (n=1,117) avulla.
Sen mukaan suomalaisten yleisin syy taksin käyttämiselle on oma puutteellinen ajokyky (26% vastaajista). Toiseksi yleisin syy oli matkustaminen lentokentälle (17%). Merkittävin syy juuri taksin kulkuvälineeksi valitsemiseen oli puolestaan sen helppous sekä mukavuus (39% vastaajista).
Lokakuussa toteutetun kyselytutkimuksen mukaan kaksi kolmasosaa suomalaisista (66%) käyttää taksia vain korkeintaan kaksi kertaa vuodessa. 02 Taksin kaupallinen johtaja Juha Mertanen uskoo, että taksiuudistukseen tuoma negatiivinen julkisuus näkyykin osaltaan suomalaisten halussa hypätä taksin kyytiin.
”Kyselytutkimuksemme perusteella suomalaiset arvostavat taksimatkustamisessa nopeuden ja hinnan lisäksi etenkin kuljettajan paikallistuntemusta, matkan turvallisuutta sekä taksipalvelun läpinäkyvyyttä. Jotta kuluttajien silmissä kolhiutunut maine saadaan korjattua, tulee taksimarkkinan panostaa nyt luotettavuuteen ja ammattitaitoon.”
Mertanen näkee, että 02 Taksin kaltaiset, kuluttajille taksiyhtiöt yhteen paikkaan keräävät ja niiden helpon vertailun mahdollistavat palvelut ovat merkittävässä osassa taksien käytön houkuttelevuuden palauttamisessa.
”Vaikka taksiuudistus on kerännyt aiheestakin paljon kritiikkiä, ja nykytilanteessa on vielä paljon parannettavaa, näemme uudistuksessa myös hyviä mahdollisuuksia kuluttajan kannalta. Kun asiakkaat pääsevät helposti vertailemaan luotettavia eri taksiyhtiöitä, voivat he itse tilanteestaan ja tarpeestaan riippuenpäättää, valitsevatko he taksipalvelunsa nopeuden, hinnan, auton tyypin tai vaikkapa taksiyrityksen saaman asiakaspalautteen perusteella.”
Kuluttajien lisäksi taksiuudistusta on arvosteltu rajusti myös taksiyrittäjien ja kuljettajien taholta. Mertanen kuitenkin uskoo, että kunhan markkinan läpinäkyvyyttä saadaan parannettua, voi uudistus olla lopulta hyväksi koko alalle.
”Asiakkaiden valinnanvapaus on pitkässä juoksussa myös laadukkaasti toimivien ja palvelujaan kehittävien taksiyritysten etu. Kuluttajien määräämillä markkinoilla kun pärjäävät parhaiten heidän tarpeitaan ymmärtävät ja niitä myös oikeasti palvelevat toimijat. Lisäksi markkina on nyt paremmin auki oikeasti innovatiivisille taksiyrittäjille, jotka voivat erottua kilpailijoistaan esimerkiksi tarjoamalla ympäristöystävällisempiä tai premium-luokkaisia takseja.”
Lisätietoja aiheesta sekä pyydettäessä 02 Taksin keräämän käyttäjädatan sekä Fonectan toteuttaman kyselytutkimuksen teille antaa:
Juha Mertanen
Kaupallinen johtaja
02 Taksi
050 3798 113
juha.mertanen@02taksi.fi
02 Taksi on 020202 Palvelut Oy:n ylläpitämä taksin tilauspalvelu, joka mahdollistaa luotettavien taksien tilaamisen yhdestä paikasta sekä eri taksipalvelujen välisen vertailun. Palvelu toimiii puhelimitse numerosta 020230 tai ilmaisella 02 Taksi -sovelluksella. Vuositasolla 02 Taksi välittää yli 500 000 taksikyytiä ympäri Suomen.