Rovaniemellä Suomen tyytyväisimmät asiakkaat ja keskimääräistä nopeammat taksit
02 Taksin tilausdatan mukaan Suomen tyytyväisimmät asiakkaat sekä keskimääräistä nopeammat autot löytyvät Rovaniemeltä. Rovaniemeläiset ovat suomalaisista kaikkein tyytyväisimpiä taksikyyteihinsä, ja taksien saama arvosana kaupungissa on 4,9/5, mikä on koko maan korkein arvosana. Lisäksi taksit saapuvat Rovaniemellä miltei minuutin nopeammin kuin muualla Suomessa.
Huolimatta kriittisestä mediahuomiosta taksinkäyttäjien tyytyväisyys on kasvanut tasaisesti koko maassa
Huolimatta taksialan kohtaamasta kielteisestä maineesta on tyytyväisyys takseihin 02 Taksin tilausdatan mukaan kasvanut jatkuvasti vuosien aikana.
Vuonna 2021 rovaniemeläisten taksikyydeilleen antama keskimääräinen arvosana oli 4,8, ja se on jatkanut nousuaan. Asiakastyytyväisyys kasvaa myös valtakunnallisesti, sillä vuodesta 2021 asiakkaiden taksikyydeilleen antama arvosana on noussut 1,5 %. Vuonna 2024 arvosana on 4,8/5.
Suomalaiset arvostavat täsmällisyyttä – rovaniemeläiset taksit saapuvat 5 minuutissa
Yksi selkeä syy asiakastyytyväisyyden kasvulle on taksin saapumisaika, ja Rovaniemellä 02 Taksin kautta tilatut kyydit saapuvat keskimäärin 5 minuutissa. 02 Taksin tilausdatan mukaan asiakkaat painottavat taksin tilaamisessa nopeutta ja täsmällisyyttä, ja kun saapumisaika on lyhyt, on asiakastyytyväisyyskin todennäköisesti korkea. Vuodesta 2021 Rovaniemen taksit ovat lyhentäneet saapumisaikaansa lähes minuutin.
Paikalliset taksiyhtiöt ovat keskeisessä roolissa asiakastyytyväisyyden muodostumisessa. Saapumisaikojen lyhentyminen on seurausta taksien saatavuuden parantumisesta, kun taksiyhtiöt ovat lisänneet automääriään.
”Paikalliset yhteistyökumppanimme ovat painottaneet olevansa täällä asiakkaita varten. Heille on tärkeää, että asiakaskokemus on huippuluokkaa, sillä Rovaniemi elää turismista, ja taksiyhtiöt pyrkivät osaltaan vaikuttamaan myönteisesti Rovaniemen imagoon. Rovaniemellä on myös moni turistien kannalta tärkeä paikka lähellä, ja taksinkuljettajilla on tärkeä rooli turistien opastamisessa”, 02 Taksin asiakkuuspäällikkö Jaana Rantamäki sanoo.
Asiakkaat odottavat selkeitä hintoja, turvallisuutta ja luotettavuutta
Syitä asiakastyytyväisyyden nousemiselle on monia. 02 Taksin Business Lead Sami Kultala tunnistaa taksialan haasteet, ja sanoo, ettei korkea asiakastyytyväisyys ole itsestäänselvyys. ”Vaikka asiakastyytyväisyysluvuissamme ei taksialan paikoin negatiivinen mediahuomio näy, en silti vähättele alan kohtaamia haasteita tai ihmisten kokemuksia. Työ asiakastyytyväisyyden eteen ei milloinkaan ole valmis, ja ala on myös jatkuvan tarkkailun kohteena. Sen vuoksi esimerkiksi luotettavat yhteistyökumppanit ja turvallisuuteen panostaminen ovat ensisijaisen tärkeitä tekijöitä.”
02 Taksin asiakkaat ovat palautteissaan toistuvasti tuoneet esiin luotettavuuden, turvallisuuden, läpinäkyvien hintojen sekä täsmällisyyden olevan tärkeitä tekijöitä asiakaskokemuksen muodostumisessa. Kultalan mukaan näiden tekijöiden onnistuminen vaatii pitkäjänteistä ja tunnollista työtä sekä toimivaa yhteistyötä kumppaneiden kanssa ympäri Suomen.
Asiakastyytyväisyyden kehitys vuodesta 2021 vuoteen 2024 arvosana-asteikolla 1–5
Taksit kaikkialla Suomessa
02 Taksista löydät Suomen laajimman taksivalikoiman. Vertaa ja tilaa taksi hinnan, saapumisajan tai arvioiden perusteella - kaikkialla Suomessa.