8.3.2022

"Taksialan jatkuva muutos on pitänyt työni mielenkiintoisena", kertoo taksitarkastaja Noora Hännikkälä

Taksitarkastaja Noora Hännikkälä kokee taksialan kiinnostavaksi alaksi, jolla tapahtuu koko ajan jotain uutta. Viime aikoina alalle on alkanut tulla yhä enemmän myös naisia. 

metro taksi on uusi 02 taksin kumppani pääkaupunkiseudulla

02 Taksin yhteistyökumppanin Taxidatan taksitarkastaja Noora Hännikkälä on ollut taksialalla 11 vuotta. Hän aloitti tilausvälittäjänä opiskelujen ohella, siirtyi tekemään kuljettajan töitä välitystyön ohella ja viime vuoden alusta lähtien hän on ollut taksitarkastaja. 

”Taksitarkastaja on yrityksen laadunvalvonnan päällikkö. Ohjeistan kuljettajia ja käsittelen asiakaspalautteita. Näen järjestelmästäni hyvinkin tarkkaan, miten esimerkiksi mittari on laitettu päälle ja missä auto on kulkenut. Minun lisäkseni meillä on kaksi taksiautoilijaa, jotka ovat kenttätarkastajia. He tarkastavat esimerkiksi onko muilla kuljettajilla vaatetus kunnossa ja autoissa tarvittavat paperit.” 

Hännikkälä kertoo, että asiakaspalautteita tulee muutamia päivässä, mutta se on kyytien määrään nähden todella vähän. ”Onneksi on paljon myös hyvää tai jopa ylistävää palautetta. Yhdenkin viikonlopun aikana oli tullut vain kaksi palautetta ja molemmat olivat ylistäviä. Se oli mukava maanantai! Suurin osa asiakkaiden palautteista koskee hintaa. Asiakkaat haluavat tietää, mistä hinta koostuu ja miksi se on joinain aikoina 3 euroa kalliimpi. Moni haluaa vain varmistaa, että hinta on ollut oikein.” 

Jos välityskeskuksella ei ole taksitarkastajaa, asiakkaan täytyy epäselvissä tilanteissa olla yhteydessä kuluttajaneuvontaan.Asiakkaalle on annettu erittäin suuri vastuu itse valita taksinsa. Hinnoissa on valitettavan suuria eroja, joten mihin tahansa autoon ei enää kannata hypätä.” 

Hännikkälä kertoo, että positiiviset palautteet liittyvät aina kuljettajaan: ”Laadukas taksipalvelu lähtee siitä, että taksin tilaaminen on helppoa ja mukavaa. Sen jälkeen auto tulee nopeasti paikalle, kuljettaja tervehtii sekä nostaa mahdolliset tavarat autoon. Kuljettaja katsoo, että asiakkaat pääsevät sisään ja saavat turvavyöt kiinni. Kuljettaja varmistaa vielä osoitteen ja lähtee ajamaan. Silloin, kun kaikki menee täydellisesti, mennään päätepisteeseen suorinta reittiä. Bonusta on, jos asiakkaalle jää sellainen olo, että olipa oikein mukava matka.” 

Yhteistyö 02 Taksin kanssa on sujunut Hännikkälän mukaan hyvin. ”Meillä on 02 Taksin kanssa kahden kuukauden välein seurantapalaveri, jossa käydään läpi erilaisia lukuja ja palautteita. Saamme hyvin arvokasta dataa siitä, miten meidän kuljettajat ovat suoriutuneet. Loppuvuodesta palkitsimme yhdessä 02 Taksin kanssa pari kuljettajaa, jotka olivat saaneet monesta kyydistä vitosen palautteita asiakkailta. Oli kiva antaa huomionosoitus hyvästä työstä!” 

Taksitarkastajan työn lisäksi Hännikkälä on Taxidatan koulutusvastaava. ”Meillä on taksinkuljettajille kolmen viikon koulutus, joka koostuu paikallistuntemuksesta, yleisestä osuudesta ja datakokeesta. Paikallistuntemuksen osuus on yleensä kaikkien vaikein. Kuljettajaksi haluavan täytyy mennä ajelemaan ympäriinsä niin kauan, että paikat alkavat vaikuttaa tutuilta.” 

Hännikkälän mielestä taksialan muutos sekä päivien vaihtelevuus ovat pitäneet työn kiinnostavana: ”Tämä on ala, jossa täytyy pysyä jatkuvasti ajan tasalla. On aina uutta opittavaa! Taxidatalla on myös helppoa työskennellä, koska perusasiat ovat kunnossa. Autot ovat kunnossa ja autoilijat ovat ammattitaitoisia. Laatua on silloin helppo johtaa.” 

Hännikkälä arvostaa myös sitä, että työtä on saanut tehdä itsenäisesti kaikissa eri rooleissa. Hän on saanut aina olla vastuussa itsestään ja omasta tekemisestään. 

”Kuljettajana tykkäsin kaikkein eniten ajella viikonloppuöitä, kun kaikki asiakkaat olivat niin iloisia. Alkuilta oli täynnä nousuhumalaa ja jokainen kyyti oli itsellekin aika hauska. Sen lisäksi isänpäivä ja äitienpäivä olivat loistavia päiviä, koska tipiksi sai monta kahvipöydästä ylijäänyttä pullaa!” 

Taksiala alkaa kiinnostaa yhä enemmän myös naisia 

Taksiala on edelleen miehinen ala, mutta Noora on huomannut, että alalle on alkanut tulla paljon uusia naisautoilijoita. Nuoria naisia on alkanut kiinnostaa taksinkuljettajan työ. 

”Taksiala on perinteinen ala, joten kyllä siinä välillä joutuu ottamaan vähän erilaisen asenteen. Olen normaalisti tosi tuttavallinen, mutta nyt olen oppinut käyttämään passiivia ja olemaan virallinen. Minulle ei mene missään tapauksessa läpi mikään tytöttely. Pääasiassa minut on kuitenkin otettu tosi hyvin vastaan ja on tosi vähän tullut mitään sukupuoleen liittyvää kommentointia. Se tuo myös erilaista motivaatiota työhön, kun on harvinaisessa työtehtävässä. Tunnen, että olen avaamassa tietä muille naisille. Muutama välittäjä on tullutkin sanomaan minulle, että onpa hienoa, kun nuori nainenkin voi edetä täällä urallaan!” 

Taksinkuljettajan työssäkin Hännikkälä otettiin hyvin vastaan: ”Asiakkaat olivat ihan innoissaan naiskuljettajasta. Moni naisasiakas uskalsi ensimmäisen kerran istua etupenkille ja jopa nukahtaa baari-illan päätteeksi. Mitä pelottavamman näköinen mies istui kyytiin, sitä enemmän hän oli huolissaan minusta ja siitä, miten minä pärjään. En koskaan kohdannut aggressiivisuutta, koska kukaan ei kokenut minua uhkana.” 

Hännikkälä kannustaakin naisia rohkeasti taksialalle, mikäli ala kiinnostaa. 

Pin It on Pinterest