Taksikeskus ja taksin tilaaminen - mikä kaikki on muuttunut viime vuosina?
Toisinaan ensimmäistä kertaa soittavat asiakkaamme sanovat taksia tilatessaan, etteivät ole varmoja, miten taksin tilaaminen tänä päivänä hoituu ja mikä on paikallinen taksikeskus – eikä ihme. Taksilain muutokset ovat tuulettaneet alaa, minkä johdosta kuluttajat eivät välttämättä aina pysy perässä uusimmissa käänteissä.
Tässä artikkelissa käsitellään keskeisimpiä muutoksia taksin tilaamisessa, sillä 02 Taksi on valtakunnallinen kyydinvälittäjä ja aina kartalla taksikentällä. 02 Taksin kautta saa yhteyden kaikkiin taksiyhtiöihin ja taksiasemiin ympäri Suomen.
Miten taksilaki muuttui vuonna 2018?
Taksilain muutos on kohauttanut ihmisiä jo useasti. Suurin muutos tapahtui vuonna 2018, jolloin silloinen hallitus sorvasi taksilain uuteen uskoon. Muutoksen liikkellepanevana voimana oli liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner.
Yksi isoimmista muutoksista oli kilpailun vapautuminen, mikä näkyy asiakkaille uusien taksiyhtiöiden tulemisena markkinoille. Vuoden 2018 jälkeen lakia on muokattu edelleen useaan kertaan.
Toinen suuri kuluttajaa koskettava muutos oli taksien päivystysvelvollisuuden poistuminen, mikä merkitsee sitä, että taksinkuljettajilla ei ole enää velvollisuutta päivystää mahdollisten kyytien varalta. Tämä saattaa näkyä etenkin pienillä paikkakunnilla. Kuljettajat voivat myös nykyisin ajaa kyytejä paljon laajemmalla alueella kuin ennen, sillä taksilupa ei ole enää paikkaan sidottu, vaan valtakunnallinen.
Taksien tilanne vuonna 2022
Mitä taksien täytyy nykypäivänä ottaa huomioon:
- Taksin ulkopuolella tulee olla selkeästi hinnasto näkyvillä. Käytännössä hinnasto on taksin ikkunassa.
- Taksikupu eli tuttavallisemmin juusto taksin katolla on pakollinen. Se on pakollinen siitä syystä, että ajoneuvo tulee olla tunnistettavissa taksiksi.
- Takseilla ei ole enää päivystysvelvollisuutta.
- Kilpailu on vapautunut, eli tarjolla on aikaisempaa enemmän taksiyhtiöitä.
- Asiakas saa valita, minkä taksin kyytiin haluaa mennä.
- Kela-kyytejä tarjoaa kaksi eri taksiyhtiötä. Asiakas voi päättää, kumman yhtiön auton haluaa tilata.
- Taksimatkan hinta tulee määräytyä siihen käytetyn ajan sekä ajetun matkan perusteella. Tämä on periaate, jonka pohjalta hinnoittelurakenne muodostuu.
- Taksissa tulee olla näkyvästi esillä taksamittari. Jos kyseessä on taksi, joka ajaa vain kiinteähintaisia kyytejä, ei taksamittari ole pakollinen.
02 Taksi on paikallinen taksiasema kautta maan
02 Taksi on valtakunnallinen taksipalvelu ja tilauskeskus, mikä helpottaa asiakkaan luovimista taksiviidakossa. Meidän kauttamme saat yhteyden kaikkiin taksiyhtiöihin ja taksikeskuksiin ympäri Suomen. 02 Taksin kautta on vaivattominta saada yhteys kaikkiin naapuruston kuljettajiin.
Asiakkaamme voivat valita, ajavatko kyydin mittarihinnalla, joka määräytyy matkan ja ajan perusteella, vai haluavatko he tietää kyydin hinnan etukäteen. Kun kyydin hinta sovitaan etukäteen, ei siihen tule enää lisäkuluja päälle.
Ajoittain taksin saaminen saattaa ruuhkatilanteissa olla hankalaa. Tällöinkin apuun rientää 02 Taksi, jonka kautta pääsee vertailemaan alueen taksiyrityksiä ja jonka avulla voi laittaa useampaan eri taksiin jonotustilauksen.
Kaikki yli 50 yhteistyökumppaniamme ovat luotettavia taksiyhtiöitä, joilla on ammattitaitoisia ja palveluhenkisiä kuljettajia. Ammattiylpeydellä voimmekin sanoa 02 Taksin olevan valtakunnallinen, kotimainen, osaava ja tehokas taksipalvelu etelästä pohjoiseen ja lännestä itään.