"Yhteiskunnalliset kuljetukset tuovat taksiyrittäjälle leivän pöytään maaseudulla" kertoo teuvalainen taksiyrittäjä Juha Haikonen
Taksiautoilija Juha Haikonen ajaa taksia Teuvalla ja Suupohjan alueella. Hän kertoo, että taksiyrittäjyys on maaseudulla mahdollista, kun ajaa kaikenlaisten asiakkaiden kyytejä.
02 Taksin yhteistyökumppanin Keskustaksin taksiautoilija Juha Haikonen on ajanut taksia 36 vuotta. Naapuri houkutteli hänet aikanaan alalle.
”Naapuri sanoi mulle, että kun minä lopetan, niin on sun vuoro aloittaa. Olin silloin tosi nuori taksiyrittäjä verrattuna muihin. Päätin lähteä kokeilemaan ja ajattelin, ettei se ole mikään maailmanloppu, jos päädyn lopettamaan. Siitä se lähti pikkuhiljaa rullaamaan ja nyt en voisi enää kuvitellakaan tekeväni mitään muuta.”
Taksiyritys on koko perheen asia: ”Vaimo on ajanut 20 vuotta taksia ja poika on ollut taksinkuljettajana nyt reilun vuoden verran.”
Maaseudulla valtaosa taksiyrittäjän leivästä tulee yhteiskunnallisista kuljetuksista eli Kela-, koulu- ja sote-kyydeistä. ”Toki asiakkaina on jonkin verran yksittäisiä henkilöitä tai lentokentälle ja rautatieasemalle matkaavia yritysasiakkaita, mutta kyllä maaseudulla loppuisi työnteko ilman yhteiskunnallisia kyytejä. Mulla on aina ollut taksiyrittäjänä se ajatus, etten roiku yhden narun varassa, vaan ajan kaikenlaisia kyytejä.”
Haikonen on huomannut, että osa henkilöasiakkaista on luopunut omasta autostaan. He ajavat tarvittavat kylä- ja juhlamatkat taksilla. ”Enää ei nähdä sitä niin mahdottomana ajatuksena, että käytetään taksia oman auton sijaan, kun tiedetään autoilun kustannukset.”
Suurimpana haasteena työssään Haikonen näkeekin sen, että taksiyrittäjän kulut ovat kasvaneet samaan aikaan, kun hinnat ovat kilpailutusten myötä laskeneen. ”Kulurakenne on haastava, kun tämän työn pitää olla kannattavaa.”
Haikosen työpäivät ovat aamu- ja päiväpainotteisia. Suurin osa ajoista on Teuvalla tai Suupohjan alueella.
”Tietenkin ihminen voi sairastua myös illalla tai viikonloppuna, mutta Kela- ja koulukyydit painottuvat päivään. Jonkin verran tulee myös herätyksiä öisin, kun meillä on kaikissa autoissa pyörätuoli ja paarivarustus. Ambulanssista saatetaan soittaa, että he tarvitsevat potilaalle taksin. Ambulanssit eivät ota enää potilasta kyytiin, ellei potilas tarvitse lääkinnällistä apua.”
Teuvalla on yhteensä reilu kymmenen taksinkuljettajaa. ”Teuvalaisten taksinkuljettajien määrä on pysynyt aika lailla samana siitä lähtien, kun olen aloittanut. Kuljettajien tarpeeseen vaikuttaa moni asia. Esimerkiksi se, miten bussit kulkevat tai millaisia koulukyytejä on ajattavana.”
Etelä-Pohjanmaan alueella taksin voi tilata soittamalla suoraan autoilijalle, soittamalla Keskustaksin välityskeskukseen tai käyttämällä 02 Taksin puhelinpalvelua tai sovellusta. ”Varsinkin nuoret ovat oppineet käyttämään sovelluksia taksin tilaamiseen. Se tosin harmittaa, jos asiakas tekee niin, että käyttää yhtä aikaa kaikkia kanavia ja lopulta lähteekin kaverin kyydillä kotiin. Silloin paikalle saattaa ajaa kolme autoa turhaan, ja maaseudulla se tarkoittaa helposti 20 km turhaa ajoa.”
Haikonen tuntee melkein kaikki asiakkaansa: ”Kyllä välillä tulee aivan outoja yritysasiakkaita tai sellaisia paikkakunnalla käymässä olevia, jotka ovat olleet täällä jossain juhlissa. Tai jos auto hajoaa ohikulkumatkalla, mutta kyllä se on 95 % asiakkaista, jotka ovat tuttuja.”
Asiakaslähtöistä kuljettajaa harmittaa taksinkuljettajien huono maine
Juha Haikosesta tuntuu pahalta, kun taksinkuljettajien maine on kärsinyt viime vuosina. ”Ennen meitä pidettiin yhtä luotettavana ammattikuntana kuin poliiseja. Lapsi saatettiin laittaa yksin taksiin ja antaa hänelle seteli ja avaimet käteen. Nykyään sitä ei enää uskalleta tehdä. Se on tosi harmi, koska valtaosa taksinkuljettajista on kuitenkin reiluja ja ajavat samalla tavalla kuin ennenkin.”
Päivystysvelvollisuuden puuttuminen näkyy Teuvalla siten, että aina ei ole öisin takseja saatavilla: ”Maaseudulla ei kannata päivystää, kun ei ole päivystysvelvollisuutta. Kaupungissa on eri asia, kun siellä on säännöllisesti asiakkaita myös öisin. Valtion tai kuntien pitäisi ostaa yöllinen taksipäivystys maaseudun kuntiin. Joskus asiakkaat soittavat Kela-taksiin ja yrittävät sitä kautta saada kyydin ja välillä asiakkaan täytyy jäädä yön yli paikkaan, jossa on. Nykyään voi olla tilanne, ettei asiakas saa kyytiä ollenkaan. Se on mielestäni huolestuttavaa, kun lähtökohtaisesti taksipalvelu on asiakasta varten.”
Haikonen on hyvin asiakaslähtöinen taksiyrittäjä ja hänen mielestään asiakkaat ovat hänen työssään parasta: ”Ei tätä yksin viittisi tehdä, eikä näin montaa tuntia yksin istua autossa. Asiakkaille kuuluu kiitos siitä, että tätä ammattia saan tehdä.”
Myös asiakkaat arvostavat Haikosta ja hän sai viime vuonna Taksiliiton kunniamaininnan. Kunniamaininta annettiin asiakaspalautteiden perusteella:
”Palautteista jäi mieleen asiakkaiden kiitokset siitä, että pidän huolen, että kaikki pääsevät kotiin. Olen 20 vuoden ajan ajanut erityiskoulun oppilaita ja heidän kohdallaan on erittäin tärkeää katsoa, että he pääsevät sisälle kotiin ja joku tulee heitä vastaan. Sama toimintatapa on myös kaikille muille asiakkaille. Joskus olen jopa soittanut perään, että kaikki on asiakkaalla varmasti kunnossa. Minulle opetettiin aikoinaan, että maaseudulla kyyti on maksettu vasta sitten, kun sama asiakas tilaa seuraavan kyydin.”
Haikonen muistelee uransa varrella olleita väärinymmärryksistä johtuneita hauskoja asiakastilanteita: ”Kerran eräs mummeli kertoi kyydin jälkeen leiponeensa aamulla pullaa. Hän voisi siis tarjota minulle päiväkahviseuraa. Hän ei tainnut ihan ymmärtää, mitä sillä termillä tarkoitettiin. Pysähdyimme sitten levähdyspaikalle juomaan termarista kahvit ja syömään pullat”, Haikonen nauraa.
Samoin tekniikka on Haikosen uran alkuaikoina aiheuttanut hämmennystä. ”NMT-puhelimen aikaan annoin yhdelle vanhalle rouvalle käyntikortin ja pyysin soittamaan, kun tarvitsee kyytiä. Rouva sitten soitti minulle kotiin ja kyseli äitiltä, onko mulla tyttöystävä autossa mukana, kun sanottiin, että auto on täynnä. Ihmeteltiin sitä kysymystä, mutta sitten selvisi, että puhelinkeskuksesta oli vastattu, että keskuksessa on ylikuormaa, soita myöhemmin uudelleen. Tästä rouva oli päätellyt, että taksi on täynnä. Onneksi asia selvisi ja taksin tarve oli vasta viikon päästä.”