Taksinkuljettaja Lauri Sepponen uskoo laatuun panostavan taksipalvelun pärjäävän tulevaisuudessa
Lauri Sepponen on 02 Taksin kumppanin Liuttu Premiumin taksinkuljettajana. Hänen tärkein tehtävänsä on tarjota laadukasta asiakaspalvelua jokaiselle asiakkaalleen.
Lauri Sepponen on ollut taksinkuljettajana 10 vuotta. Hän päätyi alalle, kun näki lehdessä ilmoituksen, jossa etsittiin uusia taksinkuljettajia koulutukseen. Hän on viihtynyt työssään hyvin ja arvostaa päiviensä vaihtelevuutta: ”Välillä on yllättävänkin iso variaatio siinä, minkä tyyppisiä ihmisiä kohtaa ja minkälaisiin tilanteisiin päätyy. En koskaan tiedä, missä työvuoroni loppuu. Joskus olen kotinurkilla, joskus toisella puolella Suomea.”
Liuttu Premium tarjoaa premium-palvelua. Se tarkoittaa, että autojen yleisilmeeseen panostetaan ja kuljettajan ulkonäköön kiinnitetään erityistä huomiota. Kaikilla kuljettajilla on kravatit kaulassaan.
Sepponen pitää kuitenkin premium-palvelun laadun kannalta kaikkein tärkeimpänä asiana asiakaspalvelua: ”Kaikki lähtee palvelun tasosta. Asiakas on aina ykkönen. Hänen ei tarvitse huolehtia kuin että on auton kyydissä. Soitan aina asiakkaalle ennen saapumista, mukaudun hänen toiveisiinsa ja avaan ovet.”
Sepposen kokemuksen mukaan asiakkaat valitsevat premiumin yleensä silloin, kun ovat lähdössä juhlimaan jotain merkkipäivää: ”Välillä halutaan myös perustaksimatkasta hieman parempi. Halutaan niin sanotusti extraa iltaan!”
Sepposen palvelumentaliteetti on tullut kotoa perintönä, sillä hän on yksityisyrittäjän lapsi. Taksinkuljettajan työ on hänen mukaansa 90 % palvelua ja 10 % ajamista: ”On ollut surullista nähdä, miten palvelukulttuuri on romahtanut taksialalla. Itse pyrin aina siihen, että asiakkaat lähtevät paremmalla mielellä ulos autosta kuin tulevat kyytiin. Asiakkaan kiitokset piristävät päivää!”
Viime vuoden kevääseen verrattuna Sepposella on riittänyt kuljetuksia rajoituksista huolimatta. Liuttu Premiumin kaikki kuljettajat käyttävät kasvomaskia ja autojen siisteydestä pidetään huolta, jotta taksi olisi mahdollisimman turvallinen paikka matkustaa.
Kuluneen vuoden aikana taksiasiakkaat ovat olleet pääasiassa viikonlopun viihteellä kävijöitä, mutta normaalissa markkinatilanteessa asiakkaina on paljon liikematkaajia. ”Kun kuljetaan firman korteilla, niin otetaan mielellään paras taksi päältä.” Sepponen hymyilee.
Sepponen uskoo, että laatuun panostavat taksiyhtiöt tulevat pysymään alalla myös tulevaisuudessa: ”Taksiala on viimeiset pari vuotta ollut jatkuvassa käymistilassa ja se tulee vielä jatkumaan. Alalle tulee uusia välityskeskuksia, jotka kilpailevat keskenään. Ennen oli aina samanlainen taksi, joka maksoi esimerkiksi 20 euroa. Nyt voi olla taksi, joka maksaa 25 euroa ja taksi, joka maksaa 10 euroa. Pitää päättää, lähteekö kilpailemaan hinnalla vai laadulla. Minun mielestäni ensisijaisesti kannattaa panostaa laatuun.”
Useat tilauskanavat ovat tuoneet myös taksinkuljettajille uudenlaisia ongelmia. ”Jos on kiireinen ilta ja takseista pulaa, asiakkaat saattavat tehdä tilauksen useasta eri kanavasta yhtä aikaa ja mennä siihen taksiin, joka saapuu ensimmäisenä. Tämä on onneksi viime aikoina vähentynyt, ja asiakkaat ovat sitoutuneet tilauksiinsa”, Sepponen kertoo.
Hän vinkkaa, että ruuhkaisina ajankohtina kannattaakin tilata taksikyyti ennakkoon: ”Ennakkotilausta on hyvä hyödyntää myös silloin, kun on varhainen aamulähtö esimerkiksi rautatieasemalle. Me jaamme ennakkotilaukset aina edellisenä iltana ja sovimme, kuka hoitaa minkäkin. Tällöin asiakas saa varmasti kyydin.”