19.5.2021

Taksiautoilija Marko Häkkinen ajaa tyytyväisenä hybridiautoa ja uskoo niiden määrän lisääntyvän taksiliikenteessä

Vähäpäästöiset autot lisääntyvät koko ajan taksiliikenteessä. Vähäpäästöisiksi autoiksi luokitellaan kaasuautot, ladattavat hybridiautot sekä täyssähköautot.

metro taksi on uusi 02 taksin kumppani pääkaupunkiseudulla

02 Taksin yhteistyökumppanille Kymenlaakson Taksille kyytejä ajavan Marko Häkkisen yhtiöllä on neljä vähäpäästöistä hybridiautoa. Aikomuksena on hankkia tulevaisuudessa myös yksi täyssähköauto.

Häkkinen on aina ollut kiinnostunut uudesta teknologiasta ja autoteollisuuden kehittymisestä, mutta hybridiauton hankkiminen ei ollut ihan yksinkertainen asia: ”Kaksi vuotta sitten aloimme miettiä, hankkisimmeko hybridin. Keskustelin paljon paikallisen piirimyyjän ja maahantuojan kanssa siitä, mitä auton hankkiminen vaatii ja miten auton ajamisesta saadaan taksiliikenteessä kannattavaa. Yksi tärkeimmistä asioista oli rakentaa halliin oma latauspiste, jotta auto saadaan ladattua. Melkein vuoden pohdinnan jälkeen hankimme ensimmäisen hybridin ja kun saimme siitä hyviä kokemuksia, tilasimme niitä kaks lisää.”

Häkkinen kiittää verohallintoa siitä, että he auttoivat hybridin hankkimista korkeammalla poistovähennyksellä. Sen ansiosta liikenteessä on tulevaisuudessa enemmän vähäpäästöisiä autoja. Häkkinen kertoo, että hybridiauton ajaminen ja ylläpitäminen vaatii opettelua:

”Autoja pitää ladata päivittäin, jotta energiankäyttö on mahdollisimman tehokasta. Työvuorojen suunnittelussa pitää ottaa huomioon, että auto ehtii käydä vuorojen välissä latauspisteellä. Lataaminen kestää 1,5-2 tuntia ja sen jälkeen voi ajaa 8 tunnin työvuoron. Tällä hetkellä pystymme ajamaan kolmasosan matkoista sähköllä. Auton mittaristo näyttää energiakäyrät, ja kun pitää ne oikealla tasolla, polttomoottori ei käynnisty. Esimerkiksi maantieajossa ei kannata käyttää sähköä, vaan dieseliä, koska se kuluttaa silloin tosi vähän. Kaupungissa taas kannattaa ajaa sähköllä. Ajaminen on koko ajan sen optimoimista, että sähköä käytetään silloin, kun se on päästöjen kannalta olennaisinta. Hybridiautolla ajaa samalla tankillisella keskimäärin 200 km pidempään kuin diesel-autolla.”

Häkkinen on ollut taksialalla yli 30 vuotta. Hän on viihtynyt alalla hyvin ja oma poika on seurannut perässä.

”Silloin, kun aloin ajaa taksia, autoissa oli taksamittari ja käsihöylä, jolla vedettiin valkopunaisia pankkikorttilappuja ja valkosinisiä luottokorttilappuja tai maksettiin käteisellä. Touhu oli hyvin analogista. Mittari- ja maksupääteasiat ovat muuttuneet sen jälkeen monta kertaa. Tekniikka menee koko ajan eteenpäin ja asiakasprofiili muuttuu. Ei nuoret käyttäneet 30 vuotta sitten taksia samalla tavalla kuin nykyään. Myös vanhempi väestö ajattelee nykyään, että taksi voi olla jokapäiväinen juttu eikä vain juhlapäivän kyyti”, Häkkinen kertoo muutoksista.

Pienellä paikkakunnalla kuljettajat ja asiakkaat tulevat tutuiksi toisilleen: ”Minullakin on yli sukupolven kestäneitä asiakassuhteita ja jotkut eläkkeelle jääneet kollegat ovat kertoneet, että he ovat uransa aikana ensin kuljettaneet koulukyydityksissä isoäitiä, sitten äitiä ja lopulta tytärtä.”

Häkkisen mielestä taksinkuljettajan työssä on parasta asiakaspalvelu ja tyytyväinen asiakas: ”Saan usein kiitosta ja positiivisesta palautetta asiakkailta. Tietenkin välillä tulee myös negatiivista palautetta, mutta se täytyy ottaa vastaan ja miettiä, miten asia voidaan korjata. 100 % tyytyväisyyttä ei voi olla kenelläkään, mutta sanotaan että yli 90 % on hyvä tavoite!”

Ekologisuus kiinnostaa asiakkaita yhä enemmän

Häkkinen on huomannut, että nykypäivän ihmisiä kiinnostaa luomuruoka, vihreä sähkö sekä energiatehokkaat ja luontoystävälliset palvelut: ”Ihmiset ovat omaksuneet vihreän ajattelutavan. Toivon, että he ottaisivat myös taksin päivittäiseen käyttöön mieluummin kuin oman auton. Myös kunnat ja kaupungit ovat avainasemassa sen suhteen, miten ne jatkossa järjestävät julkisen liikenteen järkevästi, ympäristöystävällisesti ja kustannustehokkaasti.”

Kymenlaakson Taksi on tuonut palveluvalikoimaansa ekologiset autot. Ne näkyvät 02 Taksi -palvelussa vähäpäästöisinä autoina. On tärkeää, että asiakkaille voidaan tarjota vihreitä vaihtoehtoja. ”Mitä enemmän asiakkaille tarjotaan hyviä vaihtoehtoja, sitä enemmän asiakastyytyväisyys kasvaa. Nyt myös osa taksiasemista on hakenut avustusta siihen, että he voivat rakentaa takseille latauspisteitä. Oikeaan suuntaan ollaan siis menossa!” iloitsee Häkkinen.

Häkkisen asiakkaat ovat kiinnittäneet hybridiautossa huomiota siihen, että se ei käynnisty totutulla tavalla eikä pidä ääntä. ”Asiakkaat ovat kiinnostuneita ja kyselevät paljon siitä, miten autoa ladataan ja miten pitkiä matkoja se kulkee. Suosittelen hybridiautojen hankkimista myös muille taksiautoilijoille, mutta ostovaiheessa kannattaa ehdottomasti pyytää neuvoa asiantuntijoilta.”

Häkkinen toivoo kaikille Suomen taksinkuljettajille jaksamista ja katsetta eteenpäin: ”Koitetaan tämän pahimman yli pärjätä ja tarjotaan laadukasta taksipalvelua ympäri Suomen!”

Pin It on Pinterest

Share This