24.8.2020

Tiedote: Flirttailua, minuuttien laskemista Alkon sulkemiseen ja läheltä piti -tilanteita – Taksin asiakaspalvelijat paljastavat millaisia puheluita saavat

Yli 500 000 taksikyytiä vuodessa välittävän kyytienvälityspalvelu 02 Taksin asiakaspalvelutyöntekijät pääsevät työssään todistamaan puhelimen välityksellä monenlaisia kohtaamisia. Nyt he kertovat millaisia toiveita ja haluja taksia tilaavilla asiakkailla on.

Kesän aikana kotimaanmatkailu, ravintoloiden laajentuneet aukioloajat sekä uudet yhteistyökumppanit ovat kasvattaneet 02 Taksin kautta tehtyjen taksitilausten määrää merkittävästi. Tilausmäärät kasvoivat palvelussa jopa yli koronaa edeltävän ajan.

02 Taksin hiljattain tekemän kyselytutkimuksen mukaan suurin osa suomalaisista haluaa yhä tilata taksinsa soittamalla puhelimella. Tämä tarkoittaa sitä, että toisessa päässä olevan asiakaspalvelijan pitää olla ammattitaitoinen ja osata varautua mitä erilaisempiin pyyntöihin.

02 Taksin asiakaspalveluun tehdyn kyselyn mukaan eteen voi tulla kiperiäkin tilanteita.

”Ikimuistoisin taksin tilaus oli kiireiselle miehelle, joka tarvitsi kuljetuksen auton jätettyä hänet moottoritien varteen ehtiäkseen ystävänsä häihin. Saimme nopealla aikataululla tilattua hänelle taksin paikalle paikannuksen avulla.

Mies kiitti kovin ja kehui, kuinka asiat sujuvat Suomessa ja taksipalvelussamme! Hän oli matkannut ulkomailta 10 000 kilometrin takaa ja aikataulu oli tiukka. Tarve oli Helsingissä ehtiä lautalle, joka oli päivän viimeinen ja joka kuljettaisi hänet saarelle, jossa häät pidettiin.

En muista oliko kyseessä bestman, mutta hän harmitteli taivallettua matkaa, jos se loppumetreillä olisi päättynyt epäonnisesti. Onneksi toisin kävi”, eräs asiakaspalvelija kertoo.

Asiakaspalvelijoiden kokemuksen mukaan taksi on yhä suomalaisille luotettu apu, kun eteen tulee odottamaton vastoinkäyminen tai tilanne. On sitten kyse puolison yllättäen alkaneesta synnytyksestä tai kuten erään asiakaspalvelijan kertomuksessa, tilanteesta, joka olisi vaikuttanut satoihin ihmisiin.

”Kerran eräältä lentäjältä oli unohtunut lupakirja kotiin ja vaimo laittoi sen taksilla perään. Miehen lento oli nimittäin ihan kohta lähdössä”, asiakaspalvelija muistelee.

Kun kello lähenee iltayhdeksää, yksi kysymys nousee esiin

Kiperien tilanteiden lisäksi puheluihin mahtuu myös huumoria. Useampikin asiakaspalvelija kertoo, että muutamille asiakkaille saattaa iskeä niin sanotusti lievä paniikki, kun kello lähestyy iltayhdeksää.

”Usein illalla kellon lähestyessä yhdeksää tarvitaan taksia pikaisesti, jotta ennätetään vielä Alkoon tai kauppaan juomaostoksille. Ja näissä asiakas usein haluaa, että taksi odottaa ja sitten mennään takaisin kotiinpäin. Näissä tilauksissa ei yleensä ole hinnalla mitään väliä”, eräs asiakaspalvelija kertoo.

”Joskus on asiakkaan kanssa minuutteja laskettu, että varmasti ennättää Alkoon. Joku on taas sanonut, kun vähän epäröiden tarjosin kyytiä 20 minuutin saapumisajalla, että ei haittaa mitään, kunhan vaan ollaan perillä ennen klo 21.”

Saattaapa asiakkailla välillä tulla myös flirttailuvaihde päälle.

”Toisilla asiakkailla on kova tarve jäädä juttelemaan kanssamme, kun ollaan niin mukavia. Toiset ehkä jopa flirttailevat. Joskus ovat kyselleet, että lähdenkö mukaan ja kehuneet ääntä ja tietty varmaan mukava ja ystävällinen palvelu yllyttää jutusteluun varsinkin, jos asiakkailla on hyvä fiilis ja pikkasen nousuhumala päällä”, eräs asiakaspalvelija paljastaa.

Myös digiaikana kaivataan inhimillistä otetta

Erilaiset mobiilisovellukset ovat käteviä ja helpottavat arkeamme myös taksiasioissa. 02 Taksin näkemys on kuitenkin vahvasti myös se, että kaikilla pitää olla mahdollisuus saada langan päähän myös oikea ihminen tarvittaessa.

Tätä tukee myös asiakaspalveluun tehty kysely, jonka perusteella yleisimpiä asiakkaiden tarpeita taksia tilattaessa asiakaspalvelusta oli mahdollisuus kuljettaa taksilla tavaroita ja tähän soveltuvan tilataksin tilaaminen. Toiseksi yleisin tarve oli matkan aikana pysähtyminen ja kolmanneksi lemmikin mukaan ottaminen.

”Erään asiakkaan tavarat eivät olleet mahtuneet omaan autoon. He ratkaisivat asian niin, että aviomies ajoi auton kotiin ja rouva jäi odottamaan taksia loppujen tavaroiden kanssa mitä he olivat Ikeasta ostaneet”, eräs asiakaspalvelija havainnollistaa.

02 Taksin liiketoiminnan kehitysjohtaja Petteri Niemi näkee, että asiakaspalvelijan työ on tänä päivänä yhä tärkeämpää.

”Kuten näistä esimerkeistä selviää, ammattitaitoinen asiakaspalvelija voi omalla panoksellaan pelastaa jonkun ihmisen päivän. Monet vaikeatkin tilanteet saadaan ratkottua sillä, että langan toisessa päässä on ymmärtävä ja empaattinen ihminen. Mielestäni tänä päivänä ihmisten välisen yhteyden säilyminen on yhä tärkeämpää”, Niemi toteaa.

Asiakaspalvelijoiden kokemuksista kirjoitti:

Ilta-Sanomat
Sipoon Sanomat

Vantaan Sanomat
Mäntsälän Uutiset
Vihdin Uutiset
Keski-Uusimaa
Länsiväylä
Uusimaa
Loviisan Sanomat
Aamuposti
Tamperelainen
Nurmijärven Uutiset
Helsingin Uutiset

Lisätietoja:

Petteri Niemi, liiketoiminnan kehitysjohtaja 02 Taksi. Puh num. 044 222 4222

02 Taksi on 020202 Palvelut Oy:n ylläpitämä taksien tilaus- ja vertailupalvelu. 02 Taksi välittää numerosta 020230 vuosittain yli 500 000 taksitilausta, minkä lisäksi syksystä 2019 alkaen tarjolla on ollut myös ilmainen mobiilisovellus. 02 Taksia käyttäessä kuluttaja voi valita auton muun muassa matkan nopeuden, asiakasarvioiden tai jopa automallin perusteella

Tällä hetkellä 02 Taksin tilauspalvelu toimii koko maassa ja taksiyhtiöiden vertailupalvelu suurimmissa kaupungeissa. Uusia taksiyhtiöitä liittyy palveluun jatkuvasti ja vertailupalvelu on sitä mukaa myös laajentumassa usealle uudelle alueelle lähiaikoina.