Taksinkuljettaja Hanna Hirvosen mielestä hänen työnsä suola on se, ettei ole koskaan kahta samanlaista työpäivää
Taksinkuljettaja Hanna Hirvonen on ajanut taksia yli 12 vuotta. Työ kulkee suvussa, sillä hänen äidin puolen isoisänsä on ollut taksinkuljettaja. Hirvonen itse aloitti kuljettajan työn isänsä yrityksessä.
Vuodesta 2012 lähtien Hanna Hirvonen on ajanut Taksia Janne Väyrynen Tmille, jonka kyydit tulevat 02 Taksin yhteistyökumppanin Korpitaxin välityksestä.
Hirvonen kehuu 02 Taksi -palvelua: ”Sovelluksella tilaaminen on varsinkin nuoremmalle väestölle tosi hyvä asia. Siitä saa infoa, mikä auto ja rekkari on tulossa hakemaan ja mihin aikaan. Kun 02 on muutenkin tuttu hakutoimija, niin monet asiakkaat varmaan Googlesta löytävät 02 Taksin numeron ja soittavat siihen. Tämä yhteistyö hyödyttää meitä molempia.”
”Kainuun maakunta on niin pieni, että vaikka taksiala on kokenut murrosta lakiuudistuksen ja koronan myötä, niin meillä on vakaa kyytipohja. Kainuussa on tällä hetkellä kaksi taksiyhtiötä ja olemme sulassa sovussa keskenämme.”
Hirvosen mielestä hänen päivissään parasta ovat ihmiset. ”Olen sosiaalinen ihminen ja tykkään asiakaspalvelusta. Asiakaskunta on päiväsaikaan hyvin erilaista kuin ilta- tai viikonloppuöisin. Se on tämän työn suola, ettei ole kahta samanlaista työvuoroa. Tykkään myös istua auton ratissa, kun maisemat vaihtuvat. Välillä on pidempiä ajoja ja välillä lyhempiä kauppa- tai sairaalakäyntejä. Saamme tosi joustavasti työnantajani kanssa sovittua vuorot siten, että pääsen myös omiin menoihini ja esimerkiksi sivutoimeeni laulajantyöhön keikoille.”
Iskelmälaulajanakin tunnettu Hanna Hirvonen kertoo joskus laulaneensa myös asiakkaille. ”Se ei kuulu normaalisti palveluun, mutta joskus olen tilanteen salliessa saattanut laulaa yhdessä asiakkaan kanssa esimerkiksi tangoa!”
Kajaanissa kyydit suuntautuvat maakuntakeskuksen lentoasemalle, rautatieasemalle ja jonkin verran myös Vuokattiin. Myös sairaalakyydit ovat iso osa työtä. ”Meillä on jonkin verran Kajaanin keskussairaalasta kuljetuksia muualle maakuntaan. Kyydit ovat noin 100 km suuntaansa. Lähimmät yliopistolliset sairaalat ovat Oulussa ja Kuopiossa. Niihin on 180 km eli suunnilleen 2,5 tuntia ajoa yhteen suuntaan. Monesti jään odottamaan asiakasta, jos kyseessä on lyhyt hoitokäynti.”
Erikoisia kyytejä ja naisvoimaa
Vuosien varrelta Hirvosen mieleen on jäänyt kyyti, jolloin hän kuljetti kumitiivisteitä Simpeleelle. ”Matka oli 401 km pitkä ja asiakkaat olivat aika hiljaisia. Olin vasta aamuyöllä takaisin. Keikka tuli minulle iltapäivällä siitä syystä, kun kuriirikuljetukset olivat jo lähteneet.”
Joskus myös asiakkaat yllättävät. ”Kerran oli ihan normaali arkiyö ja mietin, ettei mitään ihmeellistä tapahdu. Sitten siihen pöllähtää juhlatunnelmissa oleva henkilö, joka haluaa Tahkolle. Matkan varrella he päättävätkin lähteä Helsinkiin.Taksinkuljettajana ei koskaan tiedä, missä on viiden minuutin päästä. Tässä työssä ajetaan kyytejä silloin, kun niitä on. Totta kai on tärkeää myös huomioida oma vireystilansa ja kieltäytyä kyydistä, jos tuntee olevansa liian väsynyt. Kyllä sille kyydille silloin toinenkin ajaja löytyy.”
Myös Hirvosen mies on samalla alalla, joten heidän elämänsä pyörii Kajaanin taksin ympärillä. ”Olen monta kertaa ollut jo pyjama päällä menossa nukkumaan, kun mies soittaa, että nyt pitäisi lähteä lentokentältä hakemaan ihmisiä.”
Hirvonen kertoo, että varsinkin juhlatunnelmissa olevat asiakkaat saattavat heittää naiskuljettajalle välillä huonoja vitsejä: ”Joskus kuulen naiseuteen liittyviä letkautuksia, joihin pitää osata suhtautua huumorilla. Ei ole kuitenkaan mitään turhaa likistelyä tai muuta koskaan sattunut. Tuntuu, että naiselle ollaan jopa enemmän vieraskoreita kuin mieskuljettajille. Miespuoliset kollegat ovat ottaneet minut hyvin vastaan. Toki joskus taksikopilla istuessa on aika hurttia huumoria, joka voisi olla herkemmälle liian rankkaa. Kun on itse samanlainen, niin siihen porukkaa passaa oikein hyvin!”
Viimeisen kymmenen vuoden aikana naiskuljettajat ovat yleistyneet tosi paljon. ”Meillä on Korpitaxilla naisvoimaa! Osa on sivutoimisia kuljettajia, mutta päätoimisiakin on aika monta. Naisethan ovat tietenkin parempia kuljettajia kuin miehet.” Hirvonen nauraa.