1.12.2020

02 Taksin yhteistyökumppanin Satakunnan Aito Taksin taksinkuljettaja toivoo, että taksille olisi käyttöä myös pikkujouluaikaan

Pikkujouluaika on perinteisesti ollut taksialalla yksi kiireisemmistä ajoista. Tänä vuonna korona on aiheuttanut alalle hankaluuksia, ja se vaikuttaa myös pikkujoulukauteen.

metro taksi on uusi 02 taksin kumppani pääkaupunkiseudulla

Taksiala on ollut yksi koronan suurimmista kärsijöistä. Yli 500 000 kyytiä vuodessa välittävän valtakunnallisen taksintilauspalvelu 02 Taksin keräämästä datasta näkyy, että pahimmillaan koronarajoitusten aikaan puhelinpalveluun ja mobiilisovellukseen tulleiden tilausten määrä laski koko maassa jopa 60-70 % normaalista määristä.

Kesän aikana tilausmäärät kasvoivat, mutta syksyllä uudet koronarajoitustoimenpiteet vaikuttivat jälleen kyytien määrään.  02 Taksi -palvelussa tilausmäärät ovat pysyneet vähintään vuoden 2019 tasolla, mutta Nordean keräämä maksukorttidata osoittaa taksinkäytön vähentyneen yleisesti viime vuodesta noin 50 %.

”Meillä taksinkuljettajilla meni varsinkin keväällä todella huonosti. Päivällä kyydit olivat kiven alla, ja yöllä kyydit loppuivat käytännössä kokonaan. Tällä hetkellä ravintoloiden aukiolorajoitusten vuoksi ruuhkapiikkejä ei ole lainkaan, ja ajoa on viikonloppuöisinkin parhaimmillaan vaan pari tuntia.” Aito Taksissa toimiva taksinkuljettaja Reijo Kevvai kertoo.
Pikkujoulukausi on taksinkuljettajille perinteisesti yksi vuoden kiireisempiä aikoja. 02 Taksin datan mukaan takseja tilataan pikkujouluviikonloppuina parhaimmillaan jopa kaksi kertaa enemmän kuin muina viikonloppuina.

Kevvai uskoo pikkujouluajan olevan tänä vuonna aiempaa hiljaisempi:

”Luulen, että ei tule olemaan mitään yksittäistä isoa pikkujouluviikonloppua, kuten aiempina vuosina. Ajankohta saattaa vaihdella suuresti ja juhliminen tulee olemaan muutenkin paljon maltillisempaa. Normaalisti pikkujouluaikaan ihmiset kulkevat enemmän kimppakyydeissä. Ihmisillä on parempaa päällä, ja naiset eivät varsinkaan räntäsateessa kulje kovin pitkiä matkoja korkokengillä. Siitä syystä myös lyhyempiä kyytejä tulee pikkujouluaikaan tavanomaista viikonloppua enemmän.”

Kiinteä hinta helpottaa taksin tilaamista

Reijo Kevvai on ollut taksinkuljettajana 14 vuotta, ja viimeiset neljä vuotta taksiyrittäjänä. Hän on nähnyt sekä taksilain vapautusta edeltävän ajan että sen seuraukset.

”Muutos ei ole ollut ainakaan Porissa niin suurta kuin oletimme. Suurin ero aiempaan verrattuna on siinä, että enimmäkseen viikonloppuöisin on tullut muita yrittäjiä lisää, joten takseista on tällä hetkellä muutamaa viikonloppua vuodessa lukuun ottamatta ylitarjontaa”, Kevvai kertoo.

Asiakkaissa lakimuutos aiheutti paljon hämmennystä, eikä moni enää tiennyt mitä kautta kyyti pitäisi tilata. Myös hinnoittelusta tuli asiakkaan näkökulmasta hankalaa ja sekavaa.

”Asiakkaat ovat pelänneet, että kuljettajat voivat veloittaa mitä haluavat. Hinnan määräytymisen perusteet ovat kuitenkin kaikille saman brändin alla ajavilla samat, joten sen yhtiön kuljettajien on noudatettava kyseisen yhtiön hinnastoa. Myös 02 Taksi on tuonut tähän helpotusta. Ei tarvitse kävellä tolpalle, vaan haluamansa yhtiön taksin voi tilata sovelluksella parilla klikkauksella juuri sinne minne haluaa. Tilaaminen on ilmaista, taksin saapumista voi seurata reaaliajassa, kuljettajalle voi laittaa viestiä ja kyydin hinnan saa selville sentin tarkkuudella. Itse toivon, että asiakkaat alkaisivat enemmän hyödyntää tätä loistavaa sovellusta!” selventää Kevvai hinnoittelua ja kehuu yhteistyökumppanin sovellusta.

Kaiken kaikkiaan asiakkaiden luottamus taksialaan ja taksinkuljettajiin on kärsinyt viime aikoina paljon. Reijo Kevvai toteaa, että taksinkuljettajalle on tärkeintä, että asiakas voi luottaa taksiin: ”Mitään sellaista tilannetta ei pitäisi koskaan syntyä, että asiakas joutuu jännittämään pääseekö hän perille, onko kuljettaja ammattitaitoinen, onko auto kunnossa tai veloitetaanko häneltä liikaa. Asiakkaan istuessa taksiin, hänellä on täysi oikeus voida nauttia matkasta ilman minkäänlaista huolen häivää”, Reijo Kevvai toteaa.

Lisätietoja:

Petteri Niemi, operatiivinen johtaja, 02 Taksi, Puh. +358 44 222 4222

02 Taksi välittää numerosta 020230 vuosittain yli 500 000 taksitilausta, minkä lisäksi syksystä 2019 alkaen tarjolla on ollut myös ilmainen mobiilisovellus. 02 Taksia käyttäessä kuluttaja voi valita auton muun muassa matkan nopeuden, asiakasarvioiden tai jopa automallin perusteella

Tällä hetkellä 02 Taksin tilauspalvelu toimii koko maassa ja taksiyhtiöiden vertailupalvelu suurimmissa kaupungeissa. Uusia taksiyhtiöitä liittyy palveluun jatkuvasti ja vertailupalvelu on sitä mukaa myös laajentumassa usealle uudelle alueelle lähiaikoina.

Pin It on Pinterest