7.12.2020

02 Taksin kumppaniyhtiön Aito Taksin kuljettaja Reijo Kevvai pitää luotettavuutta taksinkuljettajan tärkeimpänä ominaisuutena

Reijo Kevvai on 02 Taksin kumppanin Satakunnan Aito Taksin kuljettaja. Hän on toiminut Porissa taksinkuljettajana 14 vuotta. Alun perin hän päätyi alalle, kun isä suositteli hänelle vuonna 2006 kokeiltavaksi muutamia vuoroja taksinkuljettajan ammatissa. Sillä tiellä hän on vieläkin.

metro taksi on uusi 02 taksin kumppani pääkaupunkiseudulla

Reijo Kevvai kokee taksinkuljettajan ammatin parhaaksi puoleksi vapauden: ”Kukaan ei pakota minua menemään minnekään minään tiettynä aikana, kuten monessa muussa ammatissa. On minulla toki työvuorot, mutta voin itse päättää vapaasti esimerkiksi mihin ajan ja koska pidän tauon. On myös kiva, kun voin aika pitkälti omalla ahkeruudellani vaikuttaa omiin tuloihini.”

Haastavimmaksi Kevvain kokee puolestaan ajoittain pitkät työvuorot ja huonot keliolosuhteet: ”Pisimmillään työvuorot saattavat olla jopa 12-tuntisia. Yö- ja päivävuorojen sekoittuminen luo unirytmiin omat haasteensa.

Vaihtelevat sääolosuhteet tuovat myös haasteita ajamiseen. Suomessa kun on vuodessa noin kuusi kuukautta liukasta ja pimeää. Tulee vettä, räntää ja lunta. Varsinkin maaliskuun loppupuolella, kun lumet ovat juuri sulaneet ja sivutiet ovat peilikirkkaita, on mielestäni haastavinta aikaa ajaa.

Niissäkin olosuhteissa ammattikuljettajan on pärjättävä, mutta tietenkin on mukavinta ajaa kesällä, kun ulkona on valoisaa ja tiet eivät ole liukkaita.”

Pitkän työuran aikana työyhteisö ja kiitolliset asiakkaat ovat olleet Kevvaille iso syy työssä viihtymiseen: ”Olen löytänyt hyviä kavereita, joiden kanssa vietän aikaa myös vapaalla. Siitä tulee myös aina hyvä fiilis, kun asiakas poistuu autosta tyytyväisenä ja kiittää saamastaan hyvästä palvelusta. Valtaosa asiakkaista antaakin positiivista palautetta ja se motivoi jatkamaan!”

Joskus asiakkaat keksivät yllättäviä tempauksia. Lyhin kyyti, jonka Kevvai on uransa aikana ajanut oli noin 40 metriä. ”Neljän hengen kaveriporukalla oli hulvaton meno päällä.

Määränpäänä oli baari, joka sijaitsi periaatteessa kadun toisella puolella. He vain tokaisivat, että taksilla kuljetaan jos johonkin liikutaan”, Kevvai nauraa. 

Pisin Kevvain ajama matka puolestaan oli Ulvilasta Lappeenrantaan: ”Aamun ensimmäinen kyyti oli kahden kaverin ex tempore -reissu Ulvilasta Porvoon kautta Lappeenrantaan.

Lähdin puoli seitsemältä aamulla ja palasin kotiin illalla yhdeksän aikaan. Se kyyti on kyllä jäänyt mieleen. Reissu oli raskas mutta ikimuistoinen.”

Kevvai on nähnyt sekä ajan ennen taksilain uudistusta että sen jälkeen: ”Muutos ei ole ollut ainakaan Porissa niin suuri kuin pelkäsimme.

Suurin ero aiempaan verrattuna on siinä, että viikonloppuöisin on hiukan ylitarjontaa tällä hetkellä. Sama ongelma näyttää olevan kaikissa muissakin Suomen suurissa kaupungeissa.”

Asiakkaiden luottamus taksialaan ja taksinkuljettajiin on kuitenkin kärsinyt taksilain uudistuksen jälkeen. Kevvai toteaakin, että taksinkuljettajalle on tärkeintä asiakkaan luottamuksen saavuttaminen: 

”Mitään sellaista tilannetta ei pitäisi koskaan syntyä, että asiakas joutuu jännittämään, osaako kuljettaja perille, onko kuljettaja muuten ammattitaitoinen, onko auto kaikin puolin kunnossa tai veloitetaanko häneltä liikaa. Asiakkaan istuessa taksiin, hänellä on täysi oikeus nauttia matkasta ilman huolen häivää.”

Luottamukseen ja turvallisuuden tunteeseen kuljettaja voi vaikuttaa hyvällä paikallistuntemuksella, rauhallisella ajotaidolla sekä auton hyvällä kunnolla ja siistillä ulkonäöllä: ”Taksinkuljettajat ovat ammattikuljettajia, joten heidän tulee olla esimerkkinä muille liikenteessä.

Kaahaaminen ei kuulu taksinkuljettajan ammattiin. Rallikuskit ovat sitten ihan erikseen!”

Edellä mainittujen asioiden lisäksi taksinkuljettajan ammatissa on tärkeää olla ennen kaikkea asiakaspalvelija. 

”Nousen autosta, tervehdin ystävällisesti, nostan asiakkaan matkatavarat autoon ja pois autosta. Ikäihmiset avustan kyytiin ja autan turvavyön kanssa. 

Kyydin päätyttyä tarjoan apua ja varmistan, että asiakas pääsee esimerkiksi portaat ylös turvallisesti. Tarvittaessa kannan ostoksetkin ylös asti kerrostalossa. J

okainen kyyti on asiakkaanmukainen. 3-vuotiaat ovat olleet nuorimpia, jotka ovat olleet kyydissäni ja 100-vuotiaat vanhimpia. On yksi ammattini hienouksia, että tapaan paljon erilaisia ihmisiä.

Tällöin jokainen kyytikin on vähän erilainen”, Kevvai kertoo.

Pin It on Pinterest